Werkzaamheden aan Julianakanaal van start
Leestijd: 2 minuten
Vaarroute door Limburg tot volgend voorjaar dicht
12-08-2024 De grote werkzaamheden aan het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Born zijn vandaag gestart. Het kanaal wordt door Rijkswaterstaat verder verbreed om deze toegankelijk te maken voor grotere schepen. Daarvoor moet er over een afstand van vier kilometer de vaarroute worden drooggelegd. evofenedex hoopt op een zo kort mogelijke stremming van de drukke vaarroute.
Tijdens de afsluiting moeten schepen omvaren via de Maas of via België over het Albertkanaal. De hinder voor de scheepvaart is groot, omdat schepen die via België omvaren door de Zeeuwse Kreekraksluizen moeten. Tot eind september zijn die in onderhoud, waardoor de wachttijd kan oplopen tot tien uur.
Belangrijke vaarroute
“We hopen op gunstige weersomstandigheden zodat de stremmingsperiode zo kort mogelijk duurt”, aldus Michel van Dijk van de Raad voor Binnenvaartverladers van evofenedex. “Het is belangrijk dat we weer snel gebruik kunnen maken van deze belangrijke vaarroute.”
Veel grote Nederlandse bedrijven maken gebruik van het Julianakanaal om goederen te voeren. Naar verwachting zijn ondernemers miljoenen kwijt aan extra kosten door de stremming. Een eerder toegezegde ruimhartige compensatie van de schade door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt er in ieder geval niet, zo schrijft minister Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Hij houdt vast aan de standaardregeling.
Voor bedrijven die onevenredig hard worden geraakt door de werkzaamheden aan het Julianakanaal is er de zogeheten ‘nadeelcompensatie’. Er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan, wil de geleden schade voor vergoeding in aanmerking komen. Kijk op de website van Rijkswaterstaat voor meer informatie.
Ingewikkelde klus
In eerste instantie zou er gewerkt worden met een bouwkuip, waardoor de waterweg zou kunnen openblijven. Dat ging echter mis, waardoor het volgens experts nodig was om het gehele kanaal af te sluiten. Nu wordt er een dam gemaakt in het kanaal, waarna het water via de sluis bij Born wordt afgevoerd.
Als het kanaal droog staat, wordt er een weg aangelegd op de bodem om materiaal aan- en af te kunnen voeren. Met een transportband wordt het afgegraven zand en grind afgevoerd. Door deze extra werkzaamheden lopen de kosten op van 55 naar 179 miljoen euro.
Rijkswaterstaat denkt volgend voorjaar klaar te zijn met de klus, waarna het Julianakanaal geschikt is voor schepen van 190 meter lang en ruim 11 meter breed, met een diepgang van 3,5 meter.
Gerelateerde nieuwsberichten
Moezel voorlopig nog gestremd voor binnenvaart
12 december 2024
Realisatie geplande aanpassingen sluiscomplex Kornwerderzand onzeker
18 oktober 2024
evofenedex spreekt zorgen uit over Kanaal Almelo – De Haandrik
14 oktober 2024
Koningen Nederland en België openen Nieuwe Sluis Terneuzen
10 oktober 2024
Actie op binnenvaart nodig om modaliteit aantrekkelijk te houden
18 september 2024
Rijkswaterstaat onderzoekt verzakking Zandkreeksluis
2 september 2024
Ook na 1 oktober beperkt bedienregime voor Oranjesluizencomplex
29 augustus 2024
Extra ligplaatsen voor binnenvaart in centrum Rotterdam
12 augustus 2024
ILT beboet verladers bij overtreding ontgassingsverbod
4 juli 2024