skipToContentskipToFooter

Ook mogelijk gevolgen voor logistieke betrouwbaarheid binnenvaart

04-07-2024 De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal optreden tegen onder andere verladers bij overtreding van het recent ingevoerde verbod op varend ontgassen. Dat wil ze onder meer met boetes en dwangsommen doen.

Sinds 1 juli mogen binnenvaartschepen bepaalde stoffen niet meer in de buitenlucht ontgassen in Nederland. Toezichthouder ILT waarschuwt op haar website dat ze het ontgassingsverbod “op volle sterkte” zal handhaven. Ze treedt op tegen onder meer verladers als het verbod niet wordt nageleefd.

Flinke dwangsommen

Bij een eerste overtreding legt de ILT een dwangsom van 30.000 euro op. Bij de tweede keer is het bedrag 40.000 euro en bij de derde en daaropvolgende dwangsommen kunnen verladers bedragen van 50.000 euro verwachten, waarschuwt de toezichthouder.

De ILT zet een team van 10 inspecteurs in die zich volledig op de handhavingsklus zullen storten. De handhaving gebeurt in heel Nederland met behulp van bijvoorbeeld drones en zogeheten eNoses.

Meldpunt ontgassen

Intussen heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een meldpunt voor ontgassen geopend voor vragen en klachten vanuit de tankvaart. Op die manier wil de branchevereniging de introductie van het verbod volgen. Als er veel vragen of klachten over een specifiek onderwerp binnenkomen, kan ze eventueel actie ondernemen. Iedereen in de logistieke keten kan gebruikmaken van het meldpunt.

Logistieke betrouwbaarheid

KBN is positief over het verbod, omdat het al jaren af wil van varend ontgassen. Maar de branchevereniging heeft ook zorgen, meldt de Binnenvaartkrant. Er zijn nog te weinig ontgassingsinstallaties en daardoor kunnen er lange wachttijden ontstaan. Dit kan gevolgen hebben voor de logistieke betrouwbaarheid van de binnenvaart.

Vragen over juridische zaken?

Marinke en haar collega's helpen je graag verder

Marinke  juridisch evofenedex