Actie op binnenvaart nodig om modaliteit aantrekkelijk te houden
Leestijd: 1 minuut
Te weinig geld om vaarwegen in goede staat te brengen
18-09-2024 De binnenvaart krijgt in het regeerakkoord en de miljoenennota terecht aandacht als een belangrijke schakel in het Nederlandse en Europese logistieke netwerk. Dagelijks wordt er voor circa 900.000 ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd. evofenedex vindt het wel teleurstellend dat er vooralsnog geen concrete plannen en verhoogde budgetten zijn.
Om de binnenvaart een zo aantrekkelijk mogelijke modaliteit te maken, is het van uiterst belang dat de infrastructuur in goede staat is. De oplopende wachttijden bij sluizen, die in 2023 zes keer de streefwaarde overschreden, en het niet voldoen van vaarwegen aan de afgesproken vaardieptes in bijvoorbeeld de Waal blijven immers een grote zorg. evofenedex verwelkomt de beslissing van de vorige minister om middelen die bedoeld waren voor de aanleg van nieuwe waterwerken (die onder meer door de stikstofproblematiek niet konden doorgaan) nu te gebruiken voor onderhoud. Een belangrijk besluit, maar dat moet wel worden omgezet naar uitvoering en resultaten. Ondanks de lichte groei in de begroting van de post onderhoud en vernieuwing, voor 2025 tot bijna 800 miljoen euro, is er voor de vaarweginfrastructuur nog steeds sprake van een structureel tekort aan middelen.
Verduurzamen
Een andere uitdaging voor de binnenvaart is het verduurzamen van de sector. Dit is een ingewikkelde en kostbare opgave met weinig zekerheden. De sector heeft behoefte aan een duidelijk transitieplan en financiële ondersteuning. Beide zijn niet aanwezig in de gepresenteerde plannen. evofenedex speelt hier graag een stimulerende rol bij.
Duurzaamheid
Het nieuwe kabinet heeft ook zijn nieuwe plannen bekendgemaakt rondom het emissielabel in de binnenvaart. Een emissielabel kan een goed middel zijn om verduurzaming in de sector te stimuleren, maar dan moet het wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Wij zijn blij om te zien dat er gewerkt wordt aan een internationale rekenmethode voor het emissielabel. Iets waar evofenedex altijd voor heeft gepleit. Het is ook belangrijk dat het emissielabel gemakkelijk en tegen lage kosten te krijgen is. En dat het label integreerbaar is in andere duurzaamheids(rapportage)methodieken en niet verplicht wordt.
Essentiële schakel
De binnenvaartsector is een essentiële schakel in het Nederlandse en Europese logistieke netwerk. Dit moet optimaal worden ondersteund. Het stimuleren van vervoer over water betekent immers dat de filedruk daalt (een gemiddeld binnenvaartschip vervangt 100 tot 120 vrachtauto’s). Bovendien is de binnenvaart de schoonste modaliteit voor 1 ton aan goederen per kilometer. Binnenvaartondernemers, verladers, binnenhavens en waterbouwbedrijven stellen dat niet alleen zij, maar ook de Nederlandse samenleving is gebaat bij investeringen in de ‘natte infrastructuur’. evofenedex denkt graag mee over voorstellen om binnenvaart als modaliteit aantrekkelijker te maken.
Gerelateerde nieuwsberichten
Realisatie geplande aanpassingen sluiscomplex Kornwerderzand onzeker
18 oktober 2024
evofenedex spreekt zorgen uit over Kanaal Almelo – De Haandrik
14 oktober 2024
Koningen Nederland en België openen Nieuwe Sluis Terneuzen
10 oktober 2024
Rijkswaterstaat onderzoekt verzakking Zandkreeksluis
2 september 2024
Ook na 1 oktober beperkt bedienregime voor Oranjesluizencomplex
29 augustus 2024
Extra ligplaatsen voor binnenvaart in centrum Rotterdam
12 augustus 2024
Werkzaamheden aan Julianakanaal van start
12 augustus 2024
ILT beboet verladers bij overtreding ontgassingsverbod
4 juli 2024
Julianakanaal: baggeren voor herstart verruimingswerkzaamheden
10 juni 2024