Vrijgeven containers via vertrouwensketen breidt fors uit vanaf 1 oktober
Leestijd: 2 minuten
Geen pincode meer nodig in Rotterdamse haven voor Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan
08-08-2024 Containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan zijn vanaf 1 oktober alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. Vanaf die datum worden er geen pincodes meer verstrekt voor het ophalen van een lading. Door middel van de Vertrouwensketen kunnen alleen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators bij de terminals terecht.
Met het pincodeloos ophalen van containers voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam aangebroken. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor containerlading uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika is vanaf 1 juli overgeschakeld. Het aansluiten van bedrijven met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.
Deelnemende rederijen
Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers. Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n 950 verladers/expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de nieuwe veilige manier van werken. Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen.
Vertrouwensketen
De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.
Gerelateerde nieuwsberichten
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
Vakbonden dreigen met staking bij ECT Rotterdam
6 januari 2025
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
25 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Winnaars en verliezers van lijnvaart netwerken in 2025
17 oktober 2024
Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers
11 oktober 2024