skipToContentskipToFooter

Geen pincode meer nodig in Rotterdamse haven voor Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan

08-08-2024 Containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan zijn vanaf 1 oktober alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. Vanaf die datum worden er geen pincodes meer verstrekt voor het ophalen van een lading. Door middel van de Vertrouwensketen kunnen alleen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators bij de terminals terecht.

Met het pincodeloos ophalen van containers voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam aangebroken. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor containerlading uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika is vanaf 1 juli overgeschakeld. Het aansluiten van bedrijven met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers. Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n 950 verladers/expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de nieuwe veilige manier van werken. Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.