skipToContentskipToFooter

Waarom zou een verlader zijn hele logistiek in handen leggen van één rederij?

11-10-2024 De traditionele rolverdeling tussen rederijen en verladers is aan het veranderen. Tegelijkertijd groeit het inzicht over het belang van de supplychain in de totale kosten van een product. Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit Rotterdam spreekt hierover tijdens de Dag van de Zeevracht.

Verladers die de volledige supplychain in handen nemen en rederijen die in de landlogistiek stappen. Zo ongeveer tussen deze twee uitersten bewegen de ontwikkelingen in de wereldwijde containerlogistiek zich.

Praktijkvoorbeeld

Een voorbeeld van de eerste is supermarktketen Lidl. Deze richtte twee jaar geleden zijn eigen rederij Tailwind Shipping Lines op en heeft inmiddels een vloot van negen schepen die drie diensten tussen Azië en Europa onderhoudt. Aan de andere kant van het spectrum zit een rederij als Maersk, die haar shipping line liet fuseren met de expeditietak Damco en maritieme logistieke dienstverlening als een geïntegreerd product op de markt aanbiedt. Ook andere rederijen bewegen zich in die richting.

Onderzoek

Hoe moet de gemiddelde verlader deze ontwikkelingen duiden? Bart Kuipers doet al jaren onderzoek naar de internationale containerlogistiek. Zo loopt er nu een studie naar de tendens onder containerrederijen om de keten te beheersen. Maar waarom zou een verlader zijn hele logistiek in handen leggen van één rederij? 

"Je bent niet langer een van de vele verladers met lading op een schip"

Bart Kuipers

Erasmus Universiteit Rotterdam

Haveneconoom Kuipers-website.jpg

In theorie biedt het model verladers meer zekerheid, zegt Kuipers. “Je bent niet langer een van de vele verladers met lading op een schip. Jouw lading wordt premium behandeld: meer klantgericht, meer maatwerk en je bent af van het ‘gedoe’ met allerlei toeslagen en boetes voor demurrage en detention. De vraag die Kuipers nu onderzoekt: klopt dit ook in de praktijk? Die studie loopt nog, maar uit de eerste gesprekken in de markt maakt Kuipers op dat er ook nadelen aan kleven.

Kwetsbaarheid van systeem

Verder zijn de tarieven van containers de laatste jaren aan flinke schokken onderhevig geweest. Kuipers: “Door de aanvallen van de Houthi’s gingen rederijen de route door het Suezkanaal mijden en omvaren via de Kaap. Tegelijkertijd werd een andere alternatieve route, door het Panamakanaal, getroffen door laagwater bij de sluizen. Dat laat zien dat de kwetsbaarheid van het systeem groot is.”

Kom naar Dag van de Zeevracht

Hoe belangrijk is die kwetsbaarheid voor verladers? Is dit een aanleiding om andere keuzes te maken over productie en logistiek? Op de Dag van de Zeevracht op 21 november in Zoetermeer zal Kuipers op dit soort zaken dieper ingaan. Hij zal daar onder andere meer vertellen over de kwetsbaarheid van de lange supplychains, over de ontwikkelingen in de markt en de gevolgen voor verladers en vervoerders. Heb jij je al ingeschreven?

Het hele interview met Bart Kuipers is te lezen in de nieuwste editie van ons magazine Logisticx, dat op 31 oktober 2024 verschijnt.