Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
Leestijd: 2 minuten
Geen pincode meer nodig voor vrijgeven containers uit Verre Oosten en Oceanië in Rotterdamse haven
25-10-2024 Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen aan de Vertrouwensketen. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide vaargebieden alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt.
Het Verre Oosten en Oceanië zijn de laatste twee intercontinentale vaargebieden waarvoor de deepsearederijen en -cargadoors overstappen op de Vertrouwensketen. Het aansluiten van bedrijven met importcontainers uit Afrika, het Midden-Oosten, India en Pakistan is per 1 oktober 2024 succesvol afgerond. Eerder gebeurde dit al voor importlading uit Latijns- en Noord-Amerika. Na 3 februari 2025 willen de rederijen en cargadoors ook nog hun intra-Europese en feederlading via de Vertrouwensketen gaan leiden.
Deelnemende rederijen
Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam al meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. Zo’n 1475 verladers en expediteurs en 960 vervoerders hebben inmiddels de overstap gemaakt.
Alle grote deepsearederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.
Actief aansluiten
Het initiatief voor het aansluiten van bedrijven op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen en hun cargadoors. Zij benaderen elk apart hun klanten met de mededeling dat het vrijstellen van containers via pincodes stopt en de vraag om op de kortst mogelijke termijn over te stappen. Bedrijven die niet op deze vraag willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo zijn verladers, expediteurs en vervoerders direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.
Vertrouwensketen
De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerders kunnen hun komst bij de deepseaterminal voormelden en daar vervolgens terecht.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Winnaars en verliezers van lijnvaart netwerken in 2025
17 oktober 2024
Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers
11 oktober 2024
NVWA zet stappen om doorlooptijden D-controles te verkorten
11 september 2024
Binnenbrengen veterinaire en fytosanitaire goederen duurt te lang
29 augustus 2024
VNO-NCW: Beveilig Noordzeekanaal tegen demonstranten
26 augustus 2024