RAI roept kabinet op elektrisch rijden te blijven stimuleren
Leestijd: 2 minuten
“Sector heeft behoefte aan duidelijk en consistent overheidsbeleid voor langere termijn”
25-10-2024 Volgens RAI Vereniging is het essentieel dat de overheid elektrisch rijden blijft stimuleren. Voorzitter Frits van Bruggen benadrukte dit donderdag 24 oktober tijdens zijn eerste reactie op de die dag gepubliceerde ‘Klimaat- en Energieverkenning 2024’ van het Planbureau voor de Leefomgeving.
De ‘Klimaat- en Energieverkenning 2024’ van het Planbureau voor de Leefomgeving laat zien dat het wegverkeer verantwoordelijk is voor een fors deel van de Nederlandse CO2-uitstoot en dat er een grote opgave ligt in het terugdringen daarvan. Om de klimaatdoelen te halen, is schone mobiliteit immers belangrijk. Volgens RAI Vereniging is het essentieel dat de overheid elektrisch rijden blijft stimuleren. Of en hoe dat de komende jaren gebeurt, is nu nog niet duidelijk.
Voorzitter Frits van Bruggen: “De CO2-uitstoot bij het wegverkeer neemt af doordat er meer elektrische auto’s rondrijden, maar we zien de interesse van de consument in elektrische auto’s afnemen. Dat komt onder meer doordat er onverwacht wordt bezuinigd op stimuleringsmaatregelen. Zoals de correctie van het gewicht van elektrische auto’s voor de motorrijtuigenbelasting. Maar ook omdat het perspectief op de langere termijn ontbreekt. De sector en automobilisten hebben behoefte aan duidelijk en consistent overheidsbeleid voor de langere termijn.”
Uitstootvrije zones
Duidelijkheid en consistentie is ook wat RAI Vereniging verwacht van het Rijk waar het gaat om de zero-emissiezones. “Wij vragen hiervoor al langere tijd aandacht. Er is jaren geleden bedacht dat er uitstootvrije zones moeten komen. Gemeenten en brancheverenigingen zijn hiermee actief aan de slag gegaan. Nu, twee maanden voor de invoering zaait het kabinet twijfel door uitstel voor te stellen. Dat soort onduidelijkheid is niet goed voor de transitie naar zero-emissievervoer”, vertelt Van Bruggen.
Geen twijfel meer
De standpunten van RAI Vereniging lopen aardig parallel met die van evofenedex, aldus beleidsadviseur Geert van Eijk. “Samen met diverse branche- en maatschappelijke organisaties hebben wij grote zorgen geuit over de politieke strijd rond de zero-emissiezones voor bestel- en vrachtauto’s. Daarbij hebben we de landelijke politiek opgeroepen gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de zones en hier geen twijfel meer over te zaaien.”
Van Eijk benadrukt dat het uitstel van de zero-emissiezones vooral niet ten koste mag gaan van ondernemers die al wel hebben geïnvesteerd in emissievrije bestel- en vrachtauto’s. “Daarnaast moet bij het verder vergroenen de aandacht vooral gericht zijn op het wegnemen van de financieringsproblemen bij kleine ondernemers die schoner willen gaan rijden, en op oplossingen voor de netcongestie in grote delen van Nederland zodat de laadinfrastructuur op orde komt.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024
Noord-Hollandse steden organiseren zero-emissie-evenement
4 november 2024
Leiden voert zero-emissiezone op 1 januari 2025 in
29 oktober 2024
Staatssecretaris moet van Kamer oplossing zoeken voor ZE-zones
24 oktober 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Uitstootvrije truck proberen met subsidie in Noord-Limburg
23 oktober 2024
Maatschappelijke organisaties: houd vast aan oorspronkelijke invoerdatum ZE-zones
23 oktober 2024