skipToContentskipToFooter

Onrust Midden-Oosten heeft invloed op wereldwijde handel

15-04-2024 De aanval van Iran op Israël afgelopen weekend kan ervoor zorgen dat de prijzen van brandstoffen gaan stijgen, zo voorspellen deskundigen. Ook een kaping van een schip door Iran in de straat van Straat van Hormuz zorgt voor onrust. evofenedex volgt alle ontwikkelingen in het Midden-Oosten op de voet.

Het gekaapte containerschip, de MSC Aries, is inmiddels van de radar verdwenen. Volgens Iran wordt het schip naar een eigen haven verplaatst. Aan boord zijn 25 bemanningsleden die allen ongedeerd bleven bij de kaping. Energie-analist Hans van Cleef van adviesbedrijf Publieke Zaken zegt tegenover transport-online.nl dat deze gebeurtenissen invloed hebben op de brandstofprijzen. “De verwachting is dat de prijzen omhoog schieten. De vrees was natuurlijk al dat de situatie verder zou escaleren, en dat is nu gebeurd”, zegt Van Cleef. De kaping van het schip zorgt voor onrust omdat via die smalle zeegang ook olie- en lng-tankers uit Saudi-Arabië en Qatar varen.

Check je vrachtverzekering

Volgens Casper Roerade, beleidsadviseur Zeevaart bij evofenedex, wordt de situatie in het Midden-Oosten nauwlettend in de gaten gehouden. “Met name de impact op internationale handelsstromen door de Straat van Hormuz, waar Iran dit weekend een containerschip geënterd heeft. Iran heeft de afgelopen jaren al tientallen aanvallen op schepen uitgevoerd, maar het is voor het eerst dat een containerschip ingenomen is, waar voorheen tankers altijd het doelwit waren. Gezien havens zoals Jebel Ali (VAE) en Sohar (Oman) ook belangrijke overslaghavens zijn kunnen diverse goederenstromen ontwricht worden, niet alleen met bestemming/herkomst in de Perzische Golf. Bedrijven moeten alert zijn op de consequenties van verdere verstoringen in de straat van Hormuz en hun vrachtverzekering controleren op dergelijke oorlogsrisico’s.”