skipToContentskipToFooter

De laatste ontwikkelingen in de VS

03-10-2024  Het is dag drie van de grootschalige staking aan de Amerikaanse oostkust, die 36 havens heeft stilgelegd. Beleidsadviseur Casper Roerade van evofenedex zet de laatste ontwikkelingen in de VS op een rij.

Eerder deze week kwam president Biden naar buiten met een statement waarin hij steun uitsprak voor een ‘eerlijke beloning’ voor de havenarbeiders. Daarnaast ageerde hij tegen de ‘buitenlandse rederijen’ die recordwinsten hebben geboekt de afgelopen jaren. Dat maakt een interventie van het Witte Huis in de impasse voorlopig onwaarschijnlijk.

Gebruik van Taft-Harley Act

In gevallen waarin de Amerikaanse vitale belangen worden bedreigd door een staking, kan de Amerikaanse president de Taft-Harley Act gebruiken om een 80-daagse ‘afkoelperiode’ uit te roepen en partijen naar de onderhandeltafel te dwingen. De Biden-Harris-regering zit, met slechts enkele weken voor de verkiezingen, in een spagaat tussen economische belangen en de pro-vakbondhouding.

Schade voor Amerikaanse economie

De schade voor de Amerikaanse economie kan behoorlijk groot worden als de staking voortduurt. En Kamala Harris peilt al relatief slecht op economie ten opzichte van haar rivaal Donald Trump. Anderzijds zou de staking afbreken een slecht signaal afgeven naar de ‘blue-collar’-arbeidersklasse. Hun stemmen met name in de Midwest heeft Harris hard nodig om de verkiezingen te winnen.

In 2002 duurde de havenstaking van de ILWU aan de westkust van de VS 11 dagen voordat president Bush de Taft-Harley Act gebruikte om een einde te forceren. De rivalerende westkust-vakbond ILWU wist in 2022 een loonsverhoging van 32 procent uit te onderhandelen.

De ILA en met name zijn president Harold Daggett probeert dit, als slotstuk van zijn carrière, nu te overtreffen. De twee zijden lijken ondertussen al wel nader tot elkaar gekomen te zijn, met volgens geruchten een bod van USMX van 50 procent loonsverhoging, terwijl de ILA gezakt is van 77 naar 61,5 procent. Op het gebied van begrenzing van automatisering liggen de twee nog echter ver uit elkaar.

File van schepen

Terwijl de twee partijen doorpraten, stapelt de lading zich op aan de oostkust en groeit de wachtrij van de schepen voor de kust. Naar verwachting liggen er eind deze week bijna honderd schepen te wachten om lading te lossen. De rij bij de havens van New York/New Jersey, Savannah en Norfolk is het langst.

De kosten lopen ook snel op. Boekingen zijn nog steeds mogelijk, maar gaan veelal gepaard met toeslagen van 1000 tot 3000 Amerikaanse dollar per container. Daarnaast is de trucking-capaciteit in de VS overvraagd. Bedrijven moeten er rekening mee houden dat de congestie in de VS zelfs na de staking nog ruime tijd zal aanhouden en uiteindelijk ook containerbeschikbaarheid in andere delen van de wereld zal aantasten.

Kom naar Dag van de Zeevracht

Tijdens de Dag van de Zeevracht op 21 november bieden we praktische handvatten voor bedrijven om risico’s vroegtijdig te kunnen inschatten en de negatieve gevolgen van disrupties te verzachten.