evofenedex: houd vast aan de zero-emissiezones
Leestijd: 2 minuten
Extra geld voor versterken stroomnetwerk tegen congestie
18-09-2024 evofenedex wil vasthouden aan de invoering van de zero-emissiezones in 2025. Deze zones zijn onderdeel van de maatregelen in het Klimaatakkoord om in 2030 voor broeikasgassen een reductie van 55 procent te realiseren, en om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.
Bij de presentatie van het regeerprogramma en de Troonrede werd duidelijk dat het kabinet wil vasthouden aan het Klimaatakkoord. Eerder hebben Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Tilburg, Nijmegen, Leiden, Maastricht en Gouda al een verkeersbesluit genomen. Al deze gemeenten willen zero-emissiezones (ZE-zones) invoeren vanaf 1 januari 2025.
Onderzoek naar uitstel
Het kabinet wil nu de mogelijkheid onderzoeken om de invoering uit te stellen, zo blijkt uit de miljoenennota en het regeerakkoord. Het kabinet ziet in een uitstel een kans om landelijke uitzonderingen voor ondernemers te standaardiseren. Het doel is een uniform toegangsbeleid en duidelijke bebording voor de ZE-zones, met aandacht voor ondernemers die geleidelijk overstappen op elektrische voertuigen.
Maar of uitstel van de ZE-zones daadwerkelijk mogelijk is, is nog onzeker, aangezien het instellen van ZE-zones een gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Positief is wel dat het kabinet versneld geld beschikbaar stelt aan netwerkbeheerder TenneT om de congestie op het stroomnetwerk sneller te verminderen.
Standpunt evofenedex
evofenedex dringt erop aan dat de ZE-zones toch vanaf januari 2025 worden ingevoerd. Dit is belangrijk om de verduurzaming niet af te remmen en de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren. Bovendien hebben veel ondernemers de afgelopen jaren al flink geïnvesteerd in emissievrije voertuigen. Ook is het essentieel dat ondernemers blijven investeren in duurzame voertuigen en laadfaciliteiten. De overgangsregeling kent voldoende ontheffingsmogelijkheden voor ondernemers, zodat die gefaseerd kunnen overstappen naar duurzame voertuigen. In 2030 zouden dan alleen nog emissievrije bestel- en vrachtauto’s in de steden rondrijden.
Centraal Loket
evofenedex heeft zich al jaren - met succes - ingezet voor duidelijke en geharmoniseerde regelgeving. Gemeenten gaan zich houden aan alle gestandaardiseerde regels bij het toekennen van vrijstellingen of ontheffingen. Dit is belangrijk, want betrouwbaarheid van de overheid is essentieel voor de investeringsbereidheid van ondernemers.
De redenering van het kabinet dat ondernemers gefaseerd moeten kunnen overstappen op een elektrisch voertuig, is al voorzien in de huidige overgangsregeling. Daarin zijn diverse mogelijkheden voor ontheffingen geregeld, zie de website Op weg naar ZES. Een ontheffing aanvragen kan via het Centraal Loket. De meeste ontheffingen gelden meteen voor alle huidige en toekomstige zero-emissiezones.
Investeringen in laadinfrastructuur
Het aantal elektrische vrachtauto’s is de laatste jaren sterk toegenomen, mede door de aankondiging van de ZE-zones. Voor deze voertuigen is het van belang dat er voldoende laadinfrastructuur beschikbaar is op bedrijfsterreinen en bij zogeheten verzorgingsplaatsen. evofenedex vindt het dan ook positief dat het kabinet de groei van laadinfrastructuur stimuleert. En dat het kabinet wil onderzoeken hoe verzorgingsplaatsen kunnen worden aangepast aan de toenemende vraag naar laadinfrastructuur.
Verder verstrekt het kabinet netwerkbeheerder TenneT aanvullende leningen om het stroomnetwerk op orde te brengen. Het gaat om een lening van 2 miljard euro voor 2025 en 17 miljard euro voor 2026. Voor 2024 en 2025 waren al respectievelijk 13 en 12 miljard euro beschikbaar gesteld. evofenedex is blij met deze investering, want veel bedrijven wachten nog op een goede aansluiting.
Toekomst zero-emissiezones
Hoewel het instellen van ZE-zones een gemeentelijke aangelegenheid blijft, werkt het kabinet al aan nieuwe afspraken met betrokken partijen. Het kabinet wil die eind 2024 vastleggen in een nieuw convenant. evofenedex is hierbij betrokken en blijft zich inzetten voor de uitvoerbaarheid voor ondernemers en de gemeentelijke harmonisatie van afspraken.
Gerelateerde nieuwsberichten
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Leden regioraad in gesprek met gemeente Leiden over zero-emissiezone
11 december 2024
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024
41 partijen willen snel in gesprek met staatssecretaris over zero-emissiezones
3 december 2024
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024