skipToContentskipToFooter

IRU ziet niets in quotum voor zero-emissievoertuigen

08-08-2024 De Europese Commissie denkt na over het invoeren van een norm voor het hebben van zero-emissievoertuigen in een wagenpark. Op die manier moet het aantal duurzame bestelauto’s en vrachtauto’s worden uitgebreid. evofenedex volgt de ontwikkelingen met interesse. 

Het Duitse vakblad DVZ maakte melding van de gesprekken die over dit onderwerp door de Europese Commissie zijn gevoerd. In een internetconsultatie met een kleine 300 deelnemers zijn de gedachten over tafel gegaan. De uitkomsten van deze gesprekken worden in de herfst verwacht.

Andere ideeën

Naast het invoeren van een quotum liggen er ook andere maatregelen op tafel om de acceptatie van elektrische en waterstofvoertuigen te versnellen, zoals een minimumaandeel voor nieuwe aankopen of financiële voordelen. Er wordt onderzocht welke effecten dit zou hebben op de broeikasgasbalans, voertuigprijzen, de tweedehandsmarkt en publieke acceptatie. In het tweede kwartaal van 2025 moet er dan een concrete aanbeveling volgen.

IRU en Clecat laten weten niets in het voorstel van een ze-norm voor het wagenpark te zien. Zij stellen dat een minimumquotum de fundamentele rechten op eigendom en vrije ondernemerskeuze schendt en dat het bedrijven met smalle marges in economische problemen kan brengen. evofenedex volgt de Brusselse ideeën met interesse. Nederland loopt wat zero-emissiezones betreft al voorop en ook de aanschafsubsidies voor zero-emissievoertuigen werken hier goed.