skipToContentskipToFooter

Kabinet maakt geld vrij voor onder meer verlengen A15

20-11-2024 Het kabinet heeft slechts beperkte financiële ruimte om nieuwe grote infrastructuurprojecten aan te pakken. Toch geeft minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat enkele belangrijke projecten prioriteit. Deze keuzes ondersteunen het logistieke systeem en zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor handels- en productiebedrijven. 

Naast de financiële beperkingen spelen ook stikstofruimte en personeelstekorten een grote rol. Hoewel het goed is dat er nu iets gaat gebeuren, ligt er nog een enorme opgave om onze infrastructuur toekomstbestendig te maken. Dat blijft een groot punt van zorg en zal evofenedex samen met de partners in de Logistieke Alliantie bij de Tweede Kamer onder de aandacht blijven brengen.

Afgelopen week deelde het kabinet haar plannen met de Tweede Kamer. De middelen uit eerder gepauzeerde projecten worden voor een deel elders ingezet: 700 miljoen euro wordt gebruikt om kostenstijgingen en tekorten in lopende projecten en onderhoud te dekken. Hierdoor blijft de huidige infrastructuur veilig en bereikbaar, maar is de ruimte voor nieuwe projecten zeer beperkt.

Wegennet

A15 (Ressen-Oudbroeken): Met de uitspraak van de Raad van State wordt de verlenging van de A15 naar de A12 hervat. Dit verbetert de bereikbaarheid in Arnhem-Nijmegen en versterkt de goederenstroom vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland.

A15 Papendrecht-Gorinchem: Als onderdeel van een mitigatiemaatregel wordt 16 miljoen euro ingezet voor essentiële verbeteringen om sluipverkeer en verkeersdruk te verminderen.

A1/A28 knooppunt Hoevelaken: Een gefaseerde aanpak wordt overwogen om de doorstroming te verbeteren. De regio Amersfoort krijgt een aanvullend pakket van 50 miljoen euro.

A4/N211 Harnaschknoop: Extra investeringen worden gedaan voor de capaciteitsuitbreiding van deze aansluiting. IenW draagt de kosten en de provincie Zuid-Holland voert het project uit.

Blankenburgverbinding (A24): Deze nieuwe snelweg, een cruciale verbinding tussen de A15 en A20, opent op 7 december en verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven.

Binnenvaart

Wilhelminakanaal Sluis II: In 2025 start de aanleg waardoor Tilburg toegankelijk wordt voor klasse IV-schepen. Dit versterkt de multimodale logistiek in Noord-Brabant.

Vaarweg IJsselmeer-Meppel: Een bodemonderzoek is gestart om te bepalen of deze vaarweg kan worden verdiept, wat grotere schepen en meer capaciteit mogelijk maakt.

Spoorgoederenvervoer

Capaciteitsverhoging emplacementen: met innovatieve technologieën zoals sensoren en camera’s worden emplacementen zoals Maasvlakte en Moerdijk efficiënter benut, wat knelpunten in de last mile-logistiek vermindert.

Machinistenpool Brabantroute: Tijdens werkzaamheden aan het Derde Spoor in Duitsland wordt een pool van machinisten ingezet om omleidingen optimaal te benutten.

Multimodale goederenvervoercorridors

Realisatiepacten: samenwerkingen in knooppunten zoals Venlo en Rotterdam richten zich op verduurzaming en digitalisering. Budgetten worden ook vrijgemaakt voor knooppunten zoals Moerdijk en Tiel.

Debat Tweede Kamer

Op maandag 25 november debatteert de Tweede Kamer met minister Madlener en staatssecretaris Janssen (beiden PVV) over deze plannen. Het kabinet en de Tweede Kamer staan voor scherpe keuzes. Daarnaast zijn extra investeringen volgens evofenedex onontbeerlijk.