De drie doelen van Amerikaanse importheffingen
Leestijd: 4 minuten
Bedrijven kunnen zich voorbereiden op tariefdreiging
05-02-2025 Hoe moeten ondernemers omgaan met het handelsbeleid van de Trump regering? Dat is dé vraag temidden van alle onzekerheid. Heffingen van 25 procent op Canada en Mexico werden op het laatste moment geannuleerd, China bleef met een extra 10 procent niet buiten schot. Europa kan snel de volgende zijn. Wat zijn de beweegredenen van de Amerikaanse regering?
De kern van het Amerikaanse handelsbeleid is uiteraard America First. In de uitvoering van deze visie worden importheffingen als primaire middel gezien, gezien de autoriteit en het gemak waarmee de president deze zelf en snel kan instellen. In zijn hoorzitting legde de nieuwe Minister van Financiën Scott Bessent uit hoe de Trump regering naar heffingen kijkt, en gebruikte daarvoor drie categorieën:
1. Tarieven om oneerlijke handelspraktijken te verhelpen en eigen industrie steunen.
2. Tarieven (‘generalized tariffs’) om inkomsten voor de staat te genereren.
3. Tarieven om onderhandelingsmacht te genereren.
Deze drie zijn echter niet tegelijk mogelijk. Als je heffingen hoog genoeg maakt om de eigen industrie te versterken, dan ontmoedig je import in zoverre dat het minder inkomsten genereert. En als je inkomsten wil genereren dan zijn tarieven van dergelijke langdurige aard dat je ze niet kan intrekken voor onderhandelingsdoeleinden.
Categorie 1 lijkt voornamelijk gericht te zijn op China en bepaalde sectoren zoals staal en aluminium. Categorie 3 is ongetwijfeld op de korte tot mediumlange termijn gericht op Mexico en Canada, recentelijk was de focus fentanylstromen. In de toekomst zal de heronderhandeling van de USMCA vrijhandelsovereenkomst het belangrijkste discussiepunt zijn. Voor categorie 2 is het wachten wat er terecht komt van de plannen van een universele importheffing.
Herevaluatie van sanctiebeleid
Interessant was dat hij de laatste categorie specificeerde door te wijzen op de overtuiging van de nieuwe regering dat er te veel gebruik is gemaakt van sancties om Amerikaanse belangen te waarborgen. Dat dit een negatief effect kan hebben in de toekomst op dollar-dominantie en heffingen een aantrekkelijker alternatief zijn. Wat mogelijk kan wijzen op een voorzichtigere koers wat betreft exportcontroles en financiële restricties. Daarnaast heeft Trump na jaren enige geloofwaardigheid opgebouwd, dat hij bereidwillig is om tarieven in te stellen (‘favourite word’), ongeacht de negatieve economische effecten in het binnenland. Dit maakt het waarschijnlijker dat andere landen hem serieus nemen en over de brug komen. Echter, handelsbeleid heeft zijn beperkingen qua invloed. Trump bedreigde ook Rusland met sancties als de oorlog met Oekraïne niet zouden stoppen. Maar onderlinge handel is zeer beperkt en de financiële restricties voor Russische banken zijn veel effectiever en pijnlijker dan heffingen kunnen zijn.
Dollar-dominantie en handelstekort
In zijn handelsbeleid heeft Trump twee prioriteiten ter versterking van ‘America First’. Enerzijds het behoud van de dollar-dominantie en anderzijds het reduceren van Amerika’s gigantische handelstekort. Gisteren werd bekend dat de Verenigde Staten (VS) in 2024 een recordhoogte bereikten met een handelstekort ter waarde van 1,2 biljoen dollar. Voor president Trump is het feit dat de VS meer goederen importeren dan exporteren, een teken van economische zwakte en bewijs dat de wereld misbruik maakt van Amerika. Het Verenigd Koninkrijk, met een vergelijkbaar handelstekort in termen van percentage van bbp, is het tweede land met 110 miljard dollar. Het probleem voor Trump is dat de prioriteiten elkaar bijten. Een kleiner handelstekort vereist een begrenzing van de beschikbaarheid van dollars en dollar-schulden, terwijl dat noodzakelijk is voor het behoud van de dominante positie van de dollar in de wereldhandel.
Bedrijven zijn gewaarschuwd
Veel bedrijven hebben een relatief passieve houding ten opzichte van de tariefdreigingen. Ze ‘houden het in de gaten’, zonder adequate voorbereidingen te treffen. Terwijl zelfs in alle onzekerheid er al veel gedaan kan worden. Voorbeelden hiervan zijn:
a) Monitoring beleggen bij specialisten
b) Impactinschatting maken in diverse tariefscenario’s
c) Handelingsperspectieven voorbereiden
d) Afstemming voorbereiden tussen trade compliance, exportsales, inkoop en supplychainmanagement
De les is: wees alert en zorg dat je interne organisatie en cruciale partners (leveranciers, klanten en logistiek dienstverleners) op één lijn zitten. Zo zorg je dat je wendbaar en effectief kan handelen wanneer concrete maatregelen worden aangekondigd. evofenedex helpt haar leden om ze bij te staan bij praktische en juridische vraagstukken.
Gerelateerde nieuwsberichten
Mercosur-verdrag positieve ontwikkeling voor Nederland
23 januari 2025
EU neemt vijftiende sanctiepakket tegen Rusland aan
16 december 2024
DNB bezorgd over handelsoorlog na komst Trump
16 december 2024
Beleid eindgebruikersverklaring voor aanvragen exportvergunning gewijzigd
9 december 2024
Handelsakkoord met Zuid-Amerika nagenoeg rond
5 december 2024
President Trump: evofenedex analyseert gevolgen voor bedrijfsleven
7 november 2024
Raboresearch: winst Trump kan Nederland miljarden kosten
28 oktober 2024
Gesprekken tussen Europa en China over importheffingen voortgezet
14 oktober 2024
D66 wil naming-and-shaming voor bedrijven die sancties omzeilen
10 oktober 2024