skipToContentskipToFooter

Lange doorlooptijden D-controles zorgen voor vertraging

29-08-2024 Importeurs van veterinaire en fytosanitaire goederen kampen al geruime tijd met lange afhandelingstijden van containers na aankomst in de haven van Rotterdam. Dit heeft onder andere te maken met langere dan gebruikelijke doorlooptijden van de D-controles.

D-controles zijn de voorlopige documentcontroles waaraan alle veterinaire en fytosanitaire zendingen uit derde landen worden onderworpen. Het Agrarisch Import Platform stuurde hierover al in mei een brandbrief aan directeur-generaal Nanette van Schelven van de Douane omdat de doorlooptijden toen rond de 200 uur lagen, in plaats van de norm van 36 uur. De Douane heeft toen een actieplan opgesteld. Mede door de zomervakantie heeft dit plan echter nog niet het beoogde resultaat opgeleverd.

Voor de D-controles moeten de importeur of zijn dienstverlener een vooraanmelding versturen naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Dit gebeurt via de digitale systemen van de NVWA: VGC voor veterinaire goederen en Client Import voor fytosanitaire goederen. Deze systemen controleren de elektronische vooraanmelding op volledigheid en juistheid van de verstrekte gegevens, waarna automatisch een acceptatie- of afwijzingsbericht wordt verzonden. In geval van acceptatie ontvangt de aangever het GGB-nummer (Gemeenschappelijk Gezondheidsdocument van Binnenkomst).

Zo snel mogelijk

De importeur of zijn dienstverlener e-mailt daarna een scan (in pdf-formaat) van het officiële gezondheids- of fytosanitaire certificaat naar de douaneafdeling die belast is met de D-controle. Daarnaast dient de importeur het originele officiële certificaat onder vermelding van het GGB-nummer in bij de douane- of NVWA-medewerker. De scan van het officiële certificaat wordt in het systeem van de NVWA gekoppeld.

Het officiële certificaat moet zo snel mogelijk maar uiterlijk vijf dagen voor de Estimated Time of Arrival (ETA) van het schip bij de NVWA worden ingediend. Dit is afgesproken in het Service Level Agreement (SLA) tussen de Douane, de NVWA en het bedrijfsleven. Vervolgens begint de Douane met de D-controle. Volgens het SLA heeft deze hier 36 uur de tijd voor. Bij twijfel of niet-naleving mag de Douane het dossier overdragen aan de NVWA, die dan 48 uur de tijd heeft om met een eindconclusie te komen. De resultaten van de controle worden vastgelegd in het NVWA-systeem.

Volgens de afgesproken doorlooptijden zou de D-controle binnen 3,5 dag na het indienen van het officiële certificaat afgerond moeten zijn. Als het certificaat tijdig is ingediend, zou dit 1,5 dag voor de ETA van het schip moeten gebeuren. 72 uur voor de aankomst van het schip moet de cargadoor de aangifte voor tijdelijke opslag (ATO) indienen. Op basis van deze gegevens voert de Douane risicoanalyses uit en bepaalt of er na aankomst een fysieke controle en/of scan nodig is.

Scanner beschadigd

Na aankomst van het schip worden de controles uitgevoerd als de container is geselecteerd. Helaas raakte de vaste scanner op de ECT Delta Terminal op 6 augustus 2023 beschadigd, waardoor deze buiten gebruik moest worden gesteld. De Douane heeft mobiele scanners ingezet, maar deze kennen beperkingen wat betreft de duur van de scan en de capaciteit. Hierdoor ondervinden containers op deze stap sinds enkele weken ook vertraging.

Nadat de D-controle en eventuele fysieke controle door de Douane zijn afgerond, kan een NVWA-keuring worden aangevraagd. Voor de aanvraag van een NVWA-keuring is het GGB-nummer nodig, verkregen uit de vooraanmelding en succesvolle D-controle. Hoe snel de keuring kan plaatsvinden, hangt af van de capaciteit van het gekozen keurpunt.

Adviseren

Het hele proces van het binnenbrengen van goederen kent dus veel afhankelijkheden van verschillende factoren. Er zijn veel belanghebbenden bij betrokken, waarbij verschillende gegevens en documenten meerdere keren en op verschillende manieren moeten worden gedeeld. Het lijkt er momenteel bijna op dat het eerder mogelijk is voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan dat containers met veterinaire of fytosanitaire goederen op tijd worden afgehandeld in de Rotterdamse haven.

evofenedex heeft daarom stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat een snelle en structurele oplossing van beide problemen prioriteit krijgt bij de Douane en de NVWA (D-controles). Als ondernemersvereniging adviseren wij tegelijkertijd importeurs en dienstverleners om ervoor te zorgen dat de verplichtingen die op hun schouders rusten tijdig worden nagekomen. Mits deze de vooraanmelding op tijd indienen en het officiële certificaat bij de juiste partij aanleveren.

Vragen over internationaal ondernemen?

Agnieszka en haar collega's helpen je graag verder

Agnieszka evofenedex