Beperking aansprakelijkheid binnenvaart verandert
CLNI 1988 wordt CLNI 2012
Beperking aansprakelijkheid binnenvaart verandert
11-7-2019 De beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart wijzigt per 1 juli 2019. Het CLNI 2012, met andere woorden het Verdrag van Straatsburg, vervangt het CLNI 1988. Een belangrijke wijziging is dat de aansprakelijkheid niet alleen meer geldt voor de Rijn en de Moezel, maar voor alle binnenwateren. Het CLNI 2012 is van toepassing op de landen Duitsland, Hongarije, Luxemburg, Nederland en Servië. Verwacht wordt dat meer landen volgen in de toekomst.
Naast de gebiedsuitbreiding van de aansprakelijkheid, wordt het limiet van de beperkingsfondsen gewijzigd. Het limiet wordt verdubbeld van SDR 200.000 naar SDR 400.000. Ook wordt er een apart beperkingsfonds opgericht, speciaal voor gevaarlijke stoffen, het ‘gevaarlijke stoffenfonds’.
Scheepseigenaren hebben de mogelijkheid om hun aansprakelijkheid te beperken wanneer een maritiem ongeluk, een aanvaring bijvoorbeeld, plaatsvindt door het stellen van beperkingsfondsen. Wanneer deze fondsen zijn gesteld, zijn de scheepseigenaren niet verder aansprakelijk dan de omvang van deze fondsen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Moezel voorlopig nog gestremd voor binnenvaart
12 december 2024
Realisatie geplande aanpassingen sluiscomplex Kornwerderzand onzeker
18 oktober 2024
evofenedex spreekt zorgen uit over Kanaal Almelo – De Haandrik
14 oktober 2024
Koningen Nederland en België openen Nieuwe Sluis Terneuzen
10 oktober 2024
Actie op binnenvaart nodig om modaliteit aantrekkelijk te houden
18 september 2024
Rijkswaterstaat onderzoekt verzakking Zandkreeksluis
2 september 2024
Ook na 1 oktober beperkt bedienregime voor Oranjesluizencomplex
29 augustus 2024
Extra ligplaatsen voor binnenvaart in centrum Rotterdam
12 augustus 2024
Werkzaamheden aan Julianakanaal van start
12 augustus 2024