skipToContentskipToFooter

Park & Switch: overstappen op emissievrij vervoer

10-03-2025 De gemeente Amsterdam is begin dit jaar gestart met de proef Park & Switch om ondernemers te ondersteunen bij de invoering van zero-emissiezones in het centrum. Dit initiatief biedt ondernemers een praktisch alternatief, zoals het gebruik van een cargobike of een licht elektrisch voertuig (LEV), zodat zij hun werkzaamheden binnen deze zones kunnen voortzetten. 

Vanaf 1 januari is het Amsterdamse centrum, binnen de S100, een uitstootvrije zone voor nieuwe bestel- en vrachtauto’s. Voor voertuigen die vóór 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, gelden tot 2030 landelijke overgangsregelingen.  

Park & Switch 

Om ondernemers te ondersteunen, kunnen zij gebruikmaken van de proef en klushub Park & Switch. Ondernemers kunnen hun bestelauto parkeren in de Piet Heingarage, net buiten het S100-gebied, en overstappen op een emissievrij voertuig. Vooral bedrijven in de bouw-, installatie-, schilder- en schoonmaakbranche kunnen baat hebben bij deze oplossing, omdat hun werkzaamheden vaak in de binnenstad plaatsvinden. Door Park & Switch te gebruiken, kunnen zij materialen en gereedschappen meenemen zonder met een dieselbestelauto de stad in te rijden. 

Ondernemers kunnen de emissievrije voertuigen gebruiken tegen een tarief van 35 euro per dag. Om de overstap naar uitstootvrij rijden te stimuleren, stelt de gemeente Amsterdam een subsidie van 3000 euro beschikbaar.  

Relevantie voor stadslogistiek 

Initiatieven zoals Park & Switch spelen in op de groeiende behoefte aan duurzame stadslogistiek. Lichte elektrische voertuigen LEV’s en vrachtfietsen bieden verschillende voordelen: ze zijn niet alleen uitstootvrij, maar nemen ook minder ruimte in beslag dan traditionele bestelauto's, waardoor ze makkelijker door drukke binnensteden kunnen manoeuvreren. Daarnaast verminderen ze geluidsoverlast en dragen ze bij aan een betere luchtkwaliteit. Onderzoek toont aan dat LEV’s bijzonder geschikt zijn voor last-mile-distributie, waarbij goederen efficiënt en zonder CO₂-uitstoot bij klanten worden afgeleverd.  

Hoewel initiatieven zoals Park & Switch inspelen op de groeiende vraag naar duurzame stadslogistiek, blijft traditioneel vracht- en bestelvervoer onmisbaar voor een efficiënte bevoorrading. Niet alle goederenstromen zijn geschikt voor LEV’s of vrachtfietsen, bijvoorbeeld vanwege het volume, het gewicht of de vereiste leveringssnelheid. evofenedex zet zich daarom in voor een evenwichtige aanpak, waarin zowel innovatieve als traditionele vervoersmethoden een plek hebben. Zo behouden ondernemers maximale flexibiliteit in hun logistieke processen.

Een ander initiatief is de cityhub CTPark Amsterdam, met circa 125.000 vierkante meter ruimte voor op- en overslag. 

De toekomst van LEV’s 

De komende jaren zullen LEV’s een steeds grotere rol spelen in de stedelijke distributie. Door de invoering van zero-emissiezones in tientallen Nederlandse gemeenten zal de vraag naar deze voertuigen flink toenemen. Dit biedt kansen voor nieuwe logistieke concepten, zoals fijnmazige distributie via stadslogistieke hubs. Hier kunnen vrachtauto's grote zendingen afleveren, waarna LEV’s de laatste kilometers emissievrij afleggen. Tegelijkertijd blijft wetgeving een cruciale factor: de Europese Unie werkt aan regelgeving die de toelating en het gebruik van microvoertuigen bepaalt, terwijl Nederland met het LEV-kader vooruitloopt op deze ontwikkelingen. Duidelijke regelgeving en investeringen in infrastructuur zijn essentieel om de inzet van LEV’s op grote schaal mogelijk te maken en de overstap naar duurzamer stadsvervoer te versnellen. 

Heb je vragen over dit artikel of over het verduurzamen van je wagenpark? Neem dan contact op met onze ledenservice. 

Vragen over vervoer?

Jan en zijn collega's helpen je graag verder

Jan van de Erve