skipToContentskipToFooter

Ondernemers zien geopolitieke ontwikkelingen als grootste verstoring handel

07-03-2025 Voor internationaal actieve Nederlandse ondernemers was 2024 een jaar met blijvende uitdagingen. Dit blijkt uit de zojuist verschenen handelsmonitor van RVO. Vooral de toenemende invloed van geopolitieke spanningen en conflicten is merkbaar. Voor exporteurs blijft complexe wet- en regelgeving een struikelblok.

Een van de belangrijkste bevindingen uit de ‘Handelsmonitor 2024’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is dat exporterende ondernemers worstelen met complexe wet- en regelgeving. Zo ervaart meer dan 60 procent van de Nederlandse exporteurs problemen met verpakkingsvoorschriften, zowel binnen als buiten de Europese Unie (EU). Andere bekende knelpunten zijn onder meer energievoorziening en de krapte op de arbeidsmarkt.

Voor bedrijven in de sector life sciences & health is de situatie extra uitdagend. Veel van deze bedrijven kiezen ervoor direct naar de Verenigde Staten te exporteren, omdat de certificeringsprocedures binnen Europa als te ingewikkeld worden ervaren. “Dit komt onder andere door de eisen van verschillende nationale certificeringsinstanties. De door president Trump aangekondigde importheffingen, die op 2 april moeten ingaan, kunnen extra handelsbarrières opwerpen”, aldus Mischa German, die vanuit evofenedex exportmanagers ondersteunt.

“Opvallend is het ontbreken van een analyse over de impact van de China-strategienota van de overheid”

Mischa German

evofenedex

Mischa-German.jpg

Geopolitieke onzekerheden

Geopolitieke ontwikkelingen worden door ondernemers als de grootste verstoring van handel gezien. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de bedrijven actief probeert de impact van geopolitieke en macro-economische ontwikkelingen te beperken. Dit doen ze door hun markten te spreiden en samen te werken met meerdere internationale leveranciers. Daarnaast overwegen veel bedrijven om productie te verplaatsen naar strategisch gunstigere locaties.

“Uit gesprekken met onze achterban blijkt dat een duidelijke exportstrategie niet altijd is vastgelegd. Desondanks is het positief dat veel bedrijven proactief inspelen op geopolitieke risico’s en hun internationale handelsactiviteiten daarop aanpassen”, besluit German.

AI belangrijk hulpmiddel

Meer dan de helft van de door RVO ondervraagde exporteurs ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een belangrijk hulpmiddel. Bedrijven benutten AI vooral voor het maken van content, het personaliseren van service en automatiseren van processen. German: “Dit beeld herkennen we ook binnen ons netwerk van exportmanagers. Tijdens het evenement Trends in Export, dat op 10 april 2025 in Circa Amsterdam plaatsvindt, deelt trendwatcher Vincent Everts zijn visie op hoe AI bedrijven helpt om slimmer en efficiënter internationaal te opereren.”

Veranderende exportmarkten

In Azië groeit Vietnam snel als productieland dankzij reshoring, terwijl Indonesië een steeds aantrekkelijkere exportmarkt wordt. Zuid-Korea daarentegen wordt als risicovoller gezien door het politieke klimaat. “Opvallend in de monitor is het ontbreken van een analyse over de impact van de China-strategienota van de overheid”, vindt German.

Ook andere regio’s laten verschuivingen zien. Waar Afrika vóór de coronapandemie als veelbelovende markt werd gezien, lijkt de aantrekkingskracht te zijn afgenomen. In Zuid-Amerika heeft Argentinië het zwaar. Europa blijft de belangrijkste handelspartner, maar niet zonder uitdagingen. Polen (2,4 procent) en Zweden (+1,6 procent) en het Verenigd Koninkrijk (+0,6 procent) bieden kansen met hun groeiende economie. Europese landen bieden met hun nabijheid veel voordelen, maar de complexiteit van de wet- en regelgeving binnen de EU zet deze voordelen wel onder druk.

De volledige resultaten Handelsmonitor vind je hier.