Aanpassing in herstelmethode Prinses Margriettunnel is noodzakelijk
Leestijd: 1 minuut
Rijkswaterstaat kiest nu voor een combinatie van maatregelen
17-10-2023 De Prinses Margriettunnel is – naar verwachting – eind 2024 weer te gebruiken door onder meer het beroepsgoederenvervoer. In augustus dit jaar moest de tunnel bij Sneek worden aangepast omdat de waterspanning en de opwaartse druk onder de tunnelvloer te groot werden. De planning wordt de komende maanden herzien. Ondertussen kan het verkeer gebruik maken van een deel van de tunnel.
Voor het herstel van de Prinses Margriettunnel is nodig dat de gehele fundering van de tunnel wordt vernieuwd en versterkt. Sinds juni 2023 is gestart met het plaatsen van ongeveer 1450 nieuwe trekpalen in de tunnelmoten. Tijdens de herstelwerkzaamheden in augustus is bij een van de tunnelmoten een deformatie ontstaan, waardoor de moot een klein beetje omhoog kwam. Mede door het aangebrachte monitoringssysteem kon direct worden ingegrepen.
Niet voorzien
De geconstateerde deformatie was vanuit eerdere ervaringen niet voorzien. Er is onderzoek gedaan naar de oorzaak van de deformatie en welke maatregelen mogelijk zijn om dit tijdens de herstelwerkzaamheden te verminderen. De oorzaak van de deformatie ligt bij het boorproces van de nieuwe ankerpalen. Tijdens het boren wordt spoelwater gebruikt om vrijgekomen grond af te voeren. Bij een onregelmatige grondgesteldheid en/of eventuele holle ruimtes kan dit leiden tot een verhoging van de waterspanning en daarmee tot opwaartse druk onder de vloer. Deze spanningspieken kunnen het productieproces verstoren.
Planning
Rijkswaterstaat kiest nu voor een combinatie van maatregelen om de ongewenste spanningspieken tijdens de herstelwerkzaamheden op te vangen en de kans op deformatie te verminderen. De planning wordt de komende maanden herzien. Het streven blijft om de volledige openstelling van de Prinses Margriettunnel eind 2024 te realiseren.
Bron: Rijkswaterstaat Noord Nederland
Gerelateerde nieuwsberichten
Forse hinder op A16 bij Dordrecht in februari en maart
9 januari 2025
Van mei tot en met oktober extra veel verkeershinder rond Amsterdam
1 januari 2025
Elektronische tolweg A24 lijkt goed te werken
16 december 2024
12 december: Dag van de Vrachtwagenchauffeur
9 december 2024
Tweede Kamer wil dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt
5 december 2024
Rijkswaterstaat komt met oplossing voor gestremde brug Uitwellingerga
5 december 2024
Doorrijhoogte Maastunnel verlaagd naar 3,9 meter
2 december 2024
Dieselgate: compensatieregeling voor door sjoemelsoftware gedupeerde bedrijven
29 november 2024
46 grensgemeenten bezorgd over grenscontroles
28 november 2024