Risico-inventarisatie tot in de kleinste details bij farmaceut
Elk bedrijf moet beschikken over een actuele Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E), maar sommige bedrijven gaan nog een stapje verder. Zo ook Janssen Biologics op Schiphol-Rijk, waar de veiligheidsnormen hoger zijn dan de wettelijke normen. Dat is niet zonder reden, want het Amerikaanse bedrijf wil dat mensen zo weinig mogelijk risico lopen en legt daarom de lat enorm hoog.
Zo heeft het bedrijf zelf een tool ontwikkeld waarin alle mogelijke risico’s terug te vinden zijn. “Dat systeem heet Farib”, legt Frans van de Vegt, Supervisor WH & Logistics van Janssen Biologics, uit. “Daarin zijn alle processen beschreven die in ons bedrijf plaatsvinden, met daarbij een risico-inventarisatie en maatregelen die nodig zijn om de veiligheid te verhogen. Als het kan pakken we die risico’s aan bij de bron. Als dat niet lukt, dan beschrijven we welke persoonlijke beschermingsmiddelen er nodig zijn om veilig te kunnen werken.” Elke activiteit krijgt een risico score toebedeeld kijkend vanuit de Severity en Likelihood, dat resulteert in een risiconiveau. De risiconiveaus zijn onder te verdelen in 3 groepen. Groen, oranje en rood. Afhankelijk van de score worden de vervolgacties en termijn bepaald.”
Docks veiliger maken
Een voorbeeld waarbij Farib heeft geholpen het werk veiliger te maken is bij de docks van de magazijnen. “Het risico op ongevallen is op zo’n plek groter dan elders in het warehouse “, vertelt Marcel Vonk, Warehouse & Logistics Lead bij Janssen Biologics. “Je moet er niet aan denken dat een vrachtauto gaat schuiven terwijl er net een collega op een heftruck aan komt rijden. Om dat op te lossen hebben we wheel locksysteem geïnstalleerd. Daardoor kunnen vrachtauto’s niet onverwacht bewegingen maken en zo hebben we het risico van rood naar groen weten te brengen.”
De veiligheidscultuur is daardoor erg hoog, aldus Vonk. “Wij willen dat mensen geen risico lopen. Daarom ligt de lat ook erg hoog. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd bij ons bedrijf. Dat gaat erg ver, want met mijn andere warehousemanagers wereldwijd van de andere sites bespreken we maandelijks zaken rondom veiligheid. En als dat nodig is sneller. Als bijvoorbeeld iemand in Brazilië een ongeval heeft gehad met een reachtruck waarbij lichamelijk letsel ontstaat, dan wordt er wereldwijd een time-out afgekondigd. Alle locaties moeten dan bekijken of eenzelfde ongeval ook bij hun kan plaatsvinden en als het antwoord ja is, dan moet daarvoor een oplossing worden bedacht.”
Veiligheidsmensen op de werkvloer
Om het veiligheidsgevoel verder te vergroten is in 2014 besloten ook veiligheidsmensen op te leiden die dagelijks op de werkvloer staan. “Voorheen was dat alleen toegewezen aan de EHSS-afdeling”, vertelt van de Vegt. “Door mensen een veiligheidsopleiding te geven die ook op de werkvloer werkzaam zijn, worden de lijnen korter en het uitspreken van mogelijke gevaren makkelijker. Stappen naar een directe collega met een verhaal is veel laagdrempeliger. Dat heeft gezorgd voor een toename in het aantal meldingen van bijna incidenten, wat wij benoemen als good saves . Dat is mooi, want met die gegevens kunnen we de veiligheid verder verbeteren. Liever vooraf alles verbeteren dan achteraf problemen.” Hij gelooft dan ook niet in een systeem waarbij bedrijven korten op bonussen of gele en rode kaarten uitdelen op de werkvloer. “Dan creëer je juist een klimaat van niet-melden en dus gevaarlijke situaties. Melden moet worden beloond en dat doen wij door de beste maandelijkse melding te belonen.”
De komst van het coronavirus heeft bij veel bedrijven voor problemen gezorgd, zoals het houden van anderhalve meter afstand. Het gevolg is dat eventuele maatregelen weer in de RI&E moeten worden opgenomen. “Ook wij hebben gekeken naar de mogelijke risico’s”, aldus van de Vegt. “Maar veel werkzaamheden deden wij al coronaproof. Bijvoorbeeld mechanische tilhulpen voor vaten. Vroeger moest dat door twee mensen worden gedaan, en dat lukt natuurlijk niet op anderhalve meter. Met zo’n tilhulp is afstand houden geen probleem. Wij hebben dus nauwelijks iets hoeven aan te passen, behalve looprichtingen in het pand en extra hygiënemaatregelen.”
De komende maanden staan er wat verbouwingen en aanpassingen gepland in het warehouse. “Dat is nodig omdat het aantal producten gaan uitbreiden”, legt Vonk uit. “Dit zorgt ook voor de nodige risico's waarbij de focus dus wederom vooral komt te liggen op gebied van veiligheid.”
Vraag het RI&E-pakket aan
Wil je niets missen van de kennis, tips en tools over de RI&E en een succesvolle veiligheidsaanpak? Volg onze Linkedin-pagina en vraag ons RI&E-pakket aan. Dit pakket bevat onder meer twee whitepapers met alle kennis en informatie om aan de slag te gaan. Zo ben jij klaar om de veiligheid op de werkvloer te verbeteren.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland koploper in transitieplan voor duurzame bedrijfsvoering
10 januari 2025
Forse hinder op A16 bij Dordrecht in februari en maart
9 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
Interim Trade Agreement met Chili gaat in op 1 februari 2025
8 januari 2025
SZW heeft lijst met CMR-stoffen geactualiseerd
8 januari 2025
NLInvesteert gaat mkb-exporteurs strenger screenen
8 januari 2025
Per 1 januari 2025 nieuwe oorsprongsregels tussen EU en PEM-landen
8 januari 2025
Belastingdienst handhaaft weer volledig op schijnzelfstandigheid
6 januari 2025
Respijtperiode van twee maanden voor smart tacho 2
6 januari 2025