Vrachtwagenheffing levert 1,6 miljard euro op voor verduurzaming en innovatie
Leestijd: 2 minuten
980 miljoen euro voor AanZET-subsidie
07-10-2024 Door het invoeren van de vrachtwagenheffing komt er van 2026 tot 2030 ruim 1,6 miljard euro beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. De netto-opbrengst van de heffing wordt namelijk geïnvesteerd in de sector. Dit heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen vrijdag laten weten.
“Met de vrachtwagenheffing zetten we samen met de sector een belangrijke stap naar de toekomst. We investeren in innovatie en verduurzaming, zodat onze vervoerssector voorbereid is op de toekomst”, aldus minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in een persbericht.
Vijf maatregelen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt in het persbericht de komende jaren aan de slag te gaan met vijf maatregelen om de transitie naar een duurzame vervoerssector te ondersteunen.
Allereerst gaat meer dan de helft van de beschikbare 1,6 miljard euro naar de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), namelijk zo’n 980 miljoen euro. AanZET is gericht op het stimuleren van de aankoop van emissievrije vrachtwagens. Op 1 oktober 2024 was hiervoor nog 22 miljoen euro beschikbaar. Vanwege de grote belangstelling was dit budget binnen twee dagen al op. Ook vorige keren was er een overweldigende vraag naar de subsidie en was het beschikbare budget steeds binnen een tot enkele dagen uitgeput. AanZET zal ook komende jaren weer worden opengesteld.
Daarnaast gaat het om subsidies voor het stimuleren van de aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens en waterstoftankstations. Ook is er geld gereserveerd voor onderzoek naar innovaties. Zoals opladen tijdens het rijden en maatregelen om de efficiëntie in de logistiek te verbeteren.
Duidelijkheid belangrijk
evofenedex heeft de afgelopen jaren intensief met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samengewerkt aan de vrachtwagenheffing. Met het huidige Meerjarenprogramma 2026-2030 weten ondernemers waar ze aan toe zijn. “Het is goed om te zien dat de netto-inkomsten de komende jaren besteed kunnen worden aan de AanZET subsidie en verdere verduurzaming”, zegt Geert van Eijk, beleidsadviseur Vervoer van evofenedex. “Inmiddels is er ook duidelijkheid over de zero-emissiezones. Veel ondernemers waren al gestart met de aanschaf van de eerste elektrische bestel- en vrachtauto’s en waren onzeker toen er sprake was van mogelijk uitstel. Duidelijkheid is belangrijk, zodat de investeringen in duurzame voertuigen verder kunnen doorgaan. Niet alleen om de klimaatdoelen te halen, maar ook om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.”
Vrijstellingen en ontheffingsmogelijkheden
Overigens gaat de invoering van de zero-emissiezones in stappen, en in een periode van 2025 tot 2030. Dat betekent dus niet dat de binnensteden per januari 2025 per direct ‘op slot’ gaan voor alle brandstofbestelauto’s. Er zijn diverse vrijstellingen en ontheffingsmogelijkheden voor ondernemers.
3500 kilogram of meer
Vanaf 2026 gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens heffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze vrachtwagenheffing gaat gelden voor vrachtwagens met een gewicht van 3500 kilogram of meer. De vrachtwagens betalen per gereden kilometergemiddeld 0,167 eurocent per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing.
Vragen over vervoer?
Marjolein en haar collega's helpen je graag verder
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederlandse grenscontroles beginnen vandaag
9 december 2024
Blankenburgverbinding gaat op 7 december open
25 november 2024
Leden ongerust over mogelijke Nederlandse grenscontroles
24 oktober 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Extra verkeersdrukte bij knooppunt Ridderkerk Noord
21 oktober 2024
evofenedex bezorgd over nieuwe grenscontroles Frankrijk
21 oktober 2024
A4: B-buis Beneluxtunnel in november dag dicht
10 oktober 2024
“Investeer in de Nederlandse infrastructuur”
9 oktober 2024
Terugkeerplicht vrachtauto's van tafel
7 oktober 2024