Vrachtwagenheffing in 2026 verandert kostenstructuur in transport
Leestijd: 1 minuut
Opbrengsten vloeien grotendeels terug en worden ingezet voor verduurzaming
27-03-2025 Nederland voert medio 2026 een vrachtwagenheffing in voor vrachtauto’s vanaf 3500 kilogram totaalgewicht. Deze maatregel heeft directe gevolgen voor beroepsgoederenvervoerders en voor bedrijven die zelf goederen vervoeren. De invoering kan tot een initiële kostenverhoging leiden waarop ondernemers zich nu kunnen voorbereiden.
De heffing is gebaseerd op het aantal gereden kilometers op vrijwel alle autosnelwegen en een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen, en het emissieniveau van het voertuig. Hiermee wordt schoner vervoer gestimuleerd: voertuigen met lagere uitstoot betalen minder.
Doel: schoner en slimmer transport
De invoering van de vrachtwagenheffing is onderdeel van het streven naar een duurzamer en efficiënter transportnetwerk. De opbrengsten vloeien grotendeels terug naar de sector en worden ingezet voor verduurzaming en innovatie. Dit omvat subsidies voor de aanschaf van zero-emissievrachtauto's (AanZET), investeringen in laadinfrastructuur en waterstoftankstations en subsidies voor efficiency-verbeteringen.
Financiële impact op transportkosten
Met de invoering van de vrachtwagenheffing verandert de kostenstructuur binnen de transportsector aanmerkelijk. De tarieven worden afhankelijk van de emissieklasse van het voertuig, waardoor ondernemers met oudere dieselvoertuigen een hoger tarief betalen. Dit heeft gevolgen voor prijsstelling, routeplanning en de inzet van materieel van eigen vervoerders en beroepsgoederenvervoerders.
Ter illustratie: voor een Euro 5-vrachtauto met een toegestane maximum massa (tmm) van 18.000 tot en met 32.000 kg die jaarlijks 55.000 kilometer rijdt op heffingplichtige wegen is de vrachtwagenheffing 0,185*55000 = 10.175 euro per jaar. Ter vergelijking, normaliter zou een bedrijf met het eurovignet jaarlijks maximaal 811 euro (3 assen of minder) of 1352 euro (4 assen of meer) moeten betalen plus de motorrijtuigenbelasting.
Voor een elektrische vrachtauto met een tmm van 18.000 tot en met 32.000 kg, die jaarlijks 55.000 kilometer rijdt op heffingplichtige wegen, is de vrachtwagenheffing 0,032*55000 = 1760 euro per jaar.
Bij een kilometrage van 30.000 per jaar ga je 0,185*30000 = 5550 euro betalen voor een Euro 5-vrachtauto met een tmm van 18.000 tot en met 32.000 kg en een elektrische vrachtauto met een tmm van 18.000 tot en met 32.000 kg die 30.000 km rijdt is dat 0,032*30000 = 960 euro per jaar.
Schonere vrachtauto's krijgen reductie
Schoner vervoer bestaat uit voertuigen met een lage CO₂-uitstoot en emissievrije aandrijftechnieken, zoals elektrische en waterstofauto's. De hoogte van de heffing wordt bepaald door de emissieklasse. Elektrische vrachtauto's worden niet volledig vrijgesteld, maar krijgen een forse reductie op de heffing. Daarnaast is voor zware elektrische bestelauto’s tot 4,25 ton een volledige vrijstelling opgenomen in de regeling.
Voorbereidingen treffen
Bedrijven doen er verstandig aan nu al actie te ondernemen. Analyseer de verwachte kostenstijging en kijk waar besparingen mogelijk zijn. Als je oudere voertuigen hebt, kan het aantrekkelijk zijn om te investeren in schoner materieel, zoals de overstap naar elektrische of waterstofvoertuigen. Er zijn diverse subsidiemogelijkheden beschikbaar. Kijk ook naar de efficiency, beladingsgraden en leegrijden. Ook een de inzet van andere modaliteiten een besparing opleveren.
Tijdspad en verdere ontwikkelingen
Het wetsvoorstel voor de vrachtwagenheffing is inmiddels aangenomen. De voorbereidingen voor de invoering, waaronder de toelating van Europese toldienstaanbieders en de technische infrastructuur, verlopen volgens planning. De komende periode wordt verdere informatie verwacht over de exacte tarieven en praktische uitvoering. Zeker is al wel dat je over een on-boardunit (OBU) moet beschikken.
Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
Om bedrijven te helpen, organiseren we een informatiesessie over de vrachtwagenheffing tijdens het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 21 mei. We lichten de gevolgen van de heffing toe en bespreken hoe bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden.
Kijk ook in ons dossier vrachtwagenheffing op de website.