skipToContentskipToFooter

Rijkswaterstaat zoekt naar definitieve oplossing knooppunt Velperbroek

17-02-2025 De viaducten onder de A12 bij Velperbroek worden voorzien van een veiligheidsconstructie. Rijkswaterstaat is begonnen aan het plaatsen ervan om zo de veiligheid van het verkeer op en onder de viaducten te kunnen garanderen. Ondanks de versteviging blijft het verbod voor vrachtverkeer van meer dan 45 ton van kracht.

Dat verbod werd half december vorig jaar ingevoerd. Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheid om de tijdelijke constructie dragend te maken, waardoor het zware verkeer weer over de viaducten kan rijden. Voor een definitieve oplossing wordt gekeken naar renovatie of vervanging van de viaducten.

Snellere veroudering

De A12-viaducten hebben een zogenaamde tand-nokconstructie. Dat is een manier om brugdelen met elkaar te verbinden. Uit onderzoek blijkt dat de stalen wapening in het beton, zoals in het verleden is ontworpen, sneller veroudert dan gepland. Om de veiligheid op en onder de viaducten te waarborgen, heeft Rijkswaterstaat eind vorig jaar een gewichtsbeperking ingesteld voor de A12-viaducten in knooppunt Velperbroek. Daarnaast houdt Rijkswaterstaat de viaducten extra in de gaten. De veiligheidsconstructie, die Rijkswaterstaat nu gaat plaatsen, bestaat uit een rij buispalen in de binnen- en buitenbochten onder de viaducten. Na plaatsing van de constructie blijft het aantal rijstroken op het Velperbroek-circuit ongewijzigd.

Hinder

Het plaatsen van de constructie duurt naar verwachting tot medio april. De aannemer plaatst de constructie terwijl het verkeer over het Velperbroek-circuit rijdt. Er is beperkte hinder voor het verkeer. Alleen in april zijn enkele nachtafsluitingen nodig. De exacte data daarvan worden later bekend gemaakt.