Tweede Kamer wil vrijstelling CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen
Leestijd: 1 minuut
Positief nieuws voor handels- en productiebedrijven
31-01-2024 De Tweede Kamer heeft de motie van CDA-Kamerlid Eline Vedder aangenomen, waarin wordt gepleit voor een vrijstelling van CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen. Dit is positief nieuws voor handels- en productiebedrijven die afhankelijk zijn van kleinere binnenvaartschepen voor de aan- en of afvoer van hun producten of grondstoffen. Dit kan het geval zijn vanwege kleinere transportvolumes of door een locatie aan een kleiner vaarwater.
In de motie roept de Kamer de regering op om een algemene vrijstelling van de CCR-eisen te onderzoeken. Deze eisen, bedoeld voor nieuwbouwschepen, zijn vaak onrealistisch of financieel niet haalbaar voor bestaande kleinere schepen. Bovendien gaan dergelijke investeringen ten koste van benodigde investeringsruimte om deze schepen te verduurzamen.
Actie van evofenedex
Vorig jaar bracht evofenedex, samen met de Algemeene Schippers Vereniging (ASV) en scheepsverzekeraar EOC, de kwestie van de CCR-eisen al onder de aandacht van de Europese Commissie. Deze motie van de Tweede Kamer is een belangrijke steun in de rug om snel tot een praktische oplossing te komen.
De motie kreeg ook steun van BBB, ChristenUnie en de SGP. Het kabinet is nu verplicht om op Europees niveau te onderzoeken of een algehele vrijstelling haalbaar is. Hierbij gaat het met name om eisen met betrekking tot geluid, stahoogte en de grootte van het toilet.
Gerelateerde nieuwsberichten
Moezel voorlopig nog gestremd voor binnenvaart
12 december 2024
Extra geld om doorstroming wegen te verbeteren
14 november 2024
Realisatie geplande aanpassingen sluiscomplex Kornwerderzand onzeker
18 oktober 2024
evofenedex spreekt zorgen uit over Kanaal Almelo – De Haandrik
14 oktober 2024
Koningen Nederland en België openen Nieuwe Sluis Terneuzen
10 oktober 2024
Actie op binnenvaart nodig om modaliteit aantrekkelijk te houden
18 september 2024
Rijkswaterstaat onderzoekt verzakking Zandkreeksluis
2 september 2024
Ook na 1 oktober beperkt bedienregime voor Oranjesluizencomplex
29 augustus 2024
Extra ligplaatsen voor binnenvaart in centrum Rotterdam
12 augustus 2024