Tunnel is enige juiste keuze voor oeververbinding Rotterdam
Leestijd: 2 minuten
Bereikbaarheid van de haven is een van de belangrijkste prioriteiten
11-10-2022 Door de inzet van de wethouder kan de Nieuwe Maas niet langer dienst doen als een van de belangrijkste doorvoerroutes van Nederland. De door het college van BenW van Rotterdam voorgestelde nieuwe stadsverbinding draagt onvoldoende bij aan een oplossing voor de congestie op de A16/Van Brienenoordbrug en de Algeracorridor. Het college heeft onlangs de voorkeur uitgesproken voor een brug in plaats van een tunnel. Voor de achterban van evofenedex is de bereikbaarheid van de haven met het achterland een van de belangrijkste prioriteiten; een brug staat daar haaks op.
Een nieuwe stadsverbinding in Rotterdam zal alleen ontwikkeld kunnen worden als dat een tunnel is. Om de noord- en zuidoever te verbinden zal er in verband met de nautische veiligheid, bereikbaarheid van het achterland en de stedelijke ontwikkeling van Rotterdam gekozen moeten worden voor een tunnel. Om als stad te kunnen groeien en te zorgen voor een ondernemend klimaat, brede welvaart en een goede bereikbaarheid via water, weg en het ov, is een multimodale tunnel de enige juiste keuze voor Rotterdam.
Negatieve consequenties
De keuze voor een brug heeft vergaande negatieve economische en logistieke consequenties tot ver in de toekomst. ”Een investeringsbeslissing als deze neem je niet voor een raadsperiode, maar voor 100 jaar. De wethouder zou beter moeten weten. Als we de gevolgen voor de veiligheid en kwaliteit van de vaarweg in ogenschouw nemen, kan die berekening nog wel eens anders uitvallen”, aldus ondernemersvereniging evofenedex.
Naast de impact voor de vaarweg heeft de keuze van de wethouder ook verstrekkende gevolgen voor de omgeving. Zo zal het natuurgebied de Eschpolder afgegraven worden en zal er veel overlast voor bewoners ontstaan. De afgelopen jaren heeft evofenedex samen met bewonersverenigingen en andere brancheorganisaties gewerkt aan een gewogen advies voor een nieuwe stadsverbinding. De gedeelde conclusie is dat een tunnel bij zou dragen aan de gestelde doelstellingen en dat een brug juist meer kapot maakt dan je lief is.
Grote zorgen
evofenedex deelt de grote zorgen van het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs en de Koninklijke Binnenvaart Nederland met betrekking tot de nautische veiligheid en de positie van de Rotterdamse haven. Samen met onder meer TLN en VNO-NCW West concluderen we dat de voorgestelde stadsverbinding onvoldoende bijdraagt aan een oplossing voor de congestie op de A16/Van Brienenoordbrug en de Algeracorridor. Kortom, een nieuwe stadsverbinding voor een groeiend en welvarend Rotterdam zal onder de Nieuwe Maas liggen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Extra geld om doorstroming wegen te verbeteren
14 november 2024
Bijna 1 op de 4 bestelauto’s niet welkom in ZE-zones
29 april 2024
evofenedex wijst op noodzaak van extra budget voor elektrische vrachtauto
28 maart 2024
Vanaf 31 maart nieuwe procedure voor containers uit Latijns-Amerika
27 maart 2024
Nieuwsflits wordt evofenedex Actueel
28 februari 2024
Tweede Kamer wil gedoogbeleid B-rijbewijs voor elektrische bestelauto verlengen
31 januari 2024
Tweede Kamer wil vrijstelling CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen
31 januari 2024
Tijdige communicatie bij vernieuwing Van Brienenoordbrug nodig
24 januari 2024
Uitdagingen en trends in vervoer voor 2024
13 december 2023