Tweede Kamer wil gedoogbeleid B-rijbewijs voor elektrische bestelauto verlengen
Leestijd: 1 minuut
Belangrijk voor bedrijven die al geïnvesteerd hebben in verduurzaming
31-01-2024 Demissionair minister Mark Harbers wil af van het gedoogbeleid voor het rijden met een B-rijbewijs in een zware elektrische bestelauto. De Tweede Kamer heeft echter de wens uitgesproken dat het gedoogbeleid gehandhaafd blijft totdat er een definitieve Europese oplossing is.
Het beëindigen van het gedoogbeleid zou betekenen dat vanaf juli dit jaar een vrachtwagenrijbewijs nodig is om de duurzame voertuigen te mogen besturen. De Tweede Kamer wil nu dat het gedoogbeleid gehandhaafd blijft totdat er een Europese oplossing is. Een motie met dat verzoek van BBB-Tweede Kamerlid Claudia van Zanten is gisteren met ruime meerderheid aangenomen. evofenedex en mobiliteitspartijen hadden de Tweede Kamer hiertoe opgeroepen.
Goed nieuws voor bedrijven
Dit is goed nieuws voor handels- en productiebedrijven die al geïnvesteerd hebben in elektrische bestelauto's of overwegen over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna alle Europese landen hebben momenteel een vrijstellingsregeling voor rijbewijs C. Het is daarom extra onwenselijk als Nederland hiervan zou gaan afwijken. Minister Harbers meldt dat hij nog steeds in gesprek is met de Europese Commissie, die bereid is te kijken naar mogelijkheden binnen de Europese derde rijbewijsrichtlijn.
evofenedex volgt situatie nauwlettend
De motie van de Tweede Kamer biedt de minister extra ruimte om de gedoogconstructie te verlengen en in overleg met Brussel tot een definitieve oplossing te komen. evofenedex blijft de situatie nauwlettend volgen, aangezien Harbers een eerdere motie van de Tweede Kamer terzijde had geschoven.
Met de nieuwe motie is opnieuw de politieke wens geuit dat de minister afziet van de eis dat je een vrachtwagenrijbewijs moet bezitten voor het besturen van zwaardere elektrische bestelauto's.
Gerelateerde nieuwsberichten
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Meer maatregelen nodig om veiligheid Maas te verbeteren
13 februari 2025
Massaal bestelauto’s op kenteken gezet in 2024
6 januari 2025
Extra geld om doorstroming wegen te verbeteren
14 november 2024
Bijna 1 op de 4 bestelauto’s niet welkom in ZE-zones
29 april 2024
Doe de kenteken- of carosseriecheck voor zero-emissiezones
18 april 2024
Werkzaamheden A7 Purmerend van start
8 april 2024
evofenedex wijst op noodzaak van extra budget voor elektrische vrachtauto
28 maart 2024
Vanaf 31 maart nieuwe procedure voor containers uit Latijns-Amerika
27 maart 2024