Staatssecretaris moet van Kamer oplossing zoeken voor ZE-zones
Leestijd: 1 minuut
evofenedex: “Ondernemers die vooroplopen dubbel de pineut”
24-10-2024 Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft afgelopen dinsdag de motie aangenomen van Kamerlid Veltkamp (VVD) rond de zero-emissiezones. Dat betekent dat staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu, PVV) alsnog op zoek moet naar een manier om de invoering van de zones uit te stellen. evofenedex had afgelopen maandag samen met TLN, RAI, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en OnderhoudNL nog opgeroepen de motie niet aan te nemen.
“Ondernemers die vooroplopen in duurzaamheid zijn nu dubbel de pineut”, zegt beleidsadviseur Geert van Eijk van evofenedex. “Na het betalen van een flinke prijs voor verduurzaming gaan collega’s er met de buit vandoor in hun oude dieselbestelauto’s. En het gaat er bij bepaalde politieke partijen maar niet in dat meer dan driekwart van de dieselbestelauto’s na 1 januari 2025 nog gewoon de zero-emissiezone (ZE-zone, red.) in mag rijden. Voor veel ondernemers zijn er ook mogelijkheden om een ontheffing aan te vragen.”
Allerlei ontheffingen mogelijk
Van Eijk vervolgt: “In de aanloop naar de zones was het voor ons en brancheorganisaties belangrijk dat er allerlei ontheffingen zouden komen op het gebied van betaalbaarheid en netcongestie. Die zijn er. Als een ondernemer door bijvoorbeeld netcongestie geen laadfaciliteit bij zijn bedrijf kan aanleggen, kan hij een ontheffing krijgen. Zelfs als een ondernemer binnen enkele jaren met pensioen gaat, kan hij ontheffing krijgen.”
Gemeenten gaan door
De 14 gemeenten die op 1 januari 2025 een ZE-zone willen invoeren, hebben al laten weten dat ze daar gewoon mee door willen gaan; alle voorbereidingen zijn getroffen. evofenedex doet een dringend beroep op staatssecretaris Jansen snel te zorgen voor duidelijkheid. En laat uitstel van de ZE-zones niet ten koste gaan van de ondernemers met emissievrije bestel- en vrachtauto’s. Daarnaast moet de aandacht vooral gericht zijn op oplossingen voor problemen rondom netcongestie en de aanschaf en financiering van schonere voertuigen door kleine ondernemers.
Gerelateerde nieuwsberichten
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024
Noord-Hollandse steden organiseren zero-emissie-evenement
4 november 2024
Leiden voert zero-emissiezone op 1 januari 2025 in
29 oktober 2024
RAI roept kabinet op elektrisch rijden te blijven stimuleren
25 oktober 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Uitstootvrije truck proberen met subsidie in Noord-Limburg
23 oktober 2024
Maatschappelijke organisaties: houd vast aan oorspronkelijke invoerdatum ZE-zones
23 oktober 2024