Rabobank: nearshoring mogelijke oplossing voor explosief gestegen containertarieven
Leestijd: 2 minuten
“Overstap kan leiden tot hogere kosten voor bepaalde goederen”
06-06-2024 Nearshoring is volgens de Rabobank een mogelijke oplossing voor de explosief gestegen containertarieven. Hoewel hiermee niet alle productie uit Azië vervangen kan worden, biedt het een alternatief voor logistieke uitdagingen. Dit valt te lezen in de Rabobank Retail Update van juni 2024.
De vrachttarieven voor het verschepen van containers van China naar Rotterdam zijn volgens de World Container Index recent weer scherp gestegen tot ruim 5000 US-dollar voor een veertigvoet-container, meldt de Rabobank in haar Retail Update van juni 2024. “Dit is een toename van ruim 20 procent ten opzichte van de bijna 4200 US-dollar vorige week maar vooral een enorme stijging in vergelijking met de 3000 US-dollar een maand geleden en de slechts 1000 US-dollar in november 2023.” Ook de tarieven voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn gestegen, naar bijna 4700 US-dollar vorige week, ruim drie keer zoveel als een jaar eerder. Binnen een maand steeg het tarief met bijna 50 procent, rekent de Rabobank uit.
Inflatie aanjagen
Na de eerdere forse stijging in containertarieven van begin dit jaar, naar aanleiding van de situatie rond de Rode Zee, was er tijdelijk sprake van dalingen in de containertarieven. Vooral door een toename in vrachtcapaciteit. Volgens de Retail Update lijken Europese bedrijven als reactie op geopolitieke spanningen en de herinnering aan de logistieke problemen tijdens de coronapandemie hun voorraden vroeger dan voorheen te verhogen en nu al in het tweede kwartaal op te slaan in plaats van tijdens het gebruikelijke derde kwartaal. Na het eerdere afbouwen van overtollige voorraden vorig jaar wordt nu weer ingezet op het versneld verhogen ervan. De recente aankondiging van Houthi-rebellen om meer schepen in de Rode Zee aan te vallen, verhoogt de druk op de scheepvaartroutes, waarbij nu alle schepen die naar Israëlische havens varen, doelwit kunnen zijn. “De eerder ontstane overcapaciteit slaat nu razendsnel om in schaarste met oplopende containertarieven tot gevolg. Deze ontwikkelingen kunnen inflatie aanjagen”, aldus de Rabobank.
Hogere kosten
Een mogelijke oplossing voor de explosief gestegen containertarieven is nearshoring schrijft de Rabobank in haar nieuwe Retail Update. “Het proces van het verplaatsen van productie naar locaties dichter bij huis, is een mogelijke aanpassing in de voorraadstrategie van bedrijven. Dit concept biedt voordelen zoals snellere levertijden en betere transportopties. Populaire locaties voor nearshoring voor Europese bedrijven zijn Oost-Europa, Turkije, Noord-Afrika en de Balkan.” Deze landen worden gekozen op basis van arbeidskosten, infrastructuur, beschikbaar personeel, politiek klimaat en duurzaamheid.
Alternatief
Hoewel nearshoring niet alle productie uit Azië kan vervangen omdat het in het Westen vaak ontbreekt aan de benodigde vaardigheden, arbeidskrachten en grondstoffen, biedt het volgens de Rabobank een alternatief voor logistieke uitdagingen. “De overstap kan echter leiden tot hogere kosten voor bepaalde goederen vanwege minder efficiënte productie en hogere arbeids- en grondstoffenkosten, wat ook weer tot prijsverhogingen zal leiden. De keuze voor nearshoring is dus niet zo eenvoudig en vraagt om een balans tussen kosten enerzijds en de verbetering in beschikbaarheid van goederen anderzijds.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
25 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Winnaars en verliezers van lijnvaart netwerken in 2025
17 oktober 2024
Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers
11 oktober 2024
NVWA zet stappen om doorlooptijden D-controles te verkorten
11 september 2024
Binnenbrengen veterinaire en fytosanitaire goederen duurt te lang
29 augustus 2024