skipToContentskipToFooter

Informatie ‘zero emissie’ speelt belangrijke rol in verkiezingstrijd

03-06-2022 Mercedes-Benz is ‘BestelautoMerk van het Jaar 2022’. Het merk met de ster won de door evofenedex georganiseerde verkiezing na een spannende strijd met Iveco, dat tweede werd. Volkswagen eindigde op de derde plaats. Mercedes won de verkiezing vooral door hoog te scoren op betrouwbaarheid, innovatief vermogen en tevredenheid over het dealernetwerk.

De titel ‘BestelautoMerk van het Jaar’ is een pure gebruikersprijs. Er is geen jury; evofenedex vroeg ondernemers, die vaak dagelijks onderweg zijn met bestelauto’s, naar hun oordeel over aspecten als betrouwbaarheid, brandstofverbruik, dealerservice en vernieuwende techniek. Mercedes-Benz scoorde zonder uitzondering hoog op onder andere de onderdelen dealertevredenheid, betrouwbaarheid en merkverwachting en zelfs opvallend hoog als het gaat om informatievoorziening rondom 'zero emissie' en de overstap naar elektrisch rijden.

Duurzame toekomst

“Dat laatste laat zien dat ondernemers niet alleen onze modellen en dealerorganisatie waarderen, maar ook dat ze, net als Mercedes-Benz, focussen op een duurzame toekomst”, zei René Achinger, managing director Mercedes-Benz Vans Benelux bij de uitreiking van de BestelautoMerk van het Jaar 2022-award in Den Haag. Achinger kreeg, samen met Mark Horsten, COO Mercedes-Benz Vans Nederland, de prijs uit handen van Thomas Reitsma, manager vervoer bij evofenedex.

Werkpaard

Reitsma zei verheugd te zijn dat Mercedes door bestelautogebruikers zo wordt gewaardeerd voor de brede informatievoorziening over zero-emissiezones en duurzame modellen. “Daar zijn we bij evofenedex extra blij mee, aangezien bedrijven forse stappen moeten nemen op het vlak van duurzaamheid. De uitkomsten van de verkiezing maken ook duidelijk dat de bestelautomerken op het gebied van service en productkwaliteit stevig met elkaar wedijveren om te voldoen aan de vraag van onze achterban. Want voor deze groep ondernemers is hun bestelauto echt het werkpaard waarmee ze hun dagelijkse werk doen.”

Spannende strijd

Het is voor de tweede keer dat Mercedes-Benz de titel ‘BestelautoMerk van het Jaar’ pakt. Renault won in 2016 de eerste editie van de verkiezing. De strijd van dit jaar was ongekend spannend, omdat Mercedes en Iveco tot op het laatste moment voortdurend stuivertje wisselden. In de categorie ‘Totale gebruikerservaring’ eindigden beide merken zelfs gelijk in het door gebruikers toegekende aantal sterren. Mercedes behaalde echter net iets vaker een eerste plaats bij onderdelen als dealertevredenheid, innovatief vermogen, betrouwbaarheid en vooral ook dus informatieverstrekking over elektrisch rijden en zero-emissie. “Na een presentatie van Mercedes leerde ik opeens dat laden bij een snellader langs de snelweg tot wel 70 cent per kilowattuur kost, terwijl het bij het bedrijf voor nauwelijks 7 cent kan”, schreef een deelnemer.

Verbruik

Iveco pakte de winst in de categorie ‘In welke mate voldoet het merk aan uw verwachtingen?’, terwijl bestelauto’s van een ander Italiaans merk, Fiat Professional, volgens de gebruikers vooral precies doen wat er wordt beloofd op het gebied van brandstofverbruik. Ford scoorde hoog op het gebied van verwachte onderhoudskosten, terwijl gebruikers van Toyota-bestelauto’s aangaven dat de standaarduitvoering voor hen alles biedt wat ze nodig hebben.

Comfort belangrijk

Verder komt uit de respons naar voren dat comfort een steeds belangrijkere voorwaarde wordt als aanschafargument. Betrouwbaarheid staat met 92 procent riant bovenaan, maar met 47 procent is comfort het tweede criterium bij aanschaf van een bestelauto. Veiligheid (42 procent) staat ook nog in de top-3, en pas op de vierde plaats komen aanschaf- en onderhoudskosten. Dat is een opmerkelijke uitkomst. Volgens Thomas Reitsma van evofenedex is die wens naar meer comfort wel te verklaren: “De gemiddelde bestelauto is in Nederland rond de 7 jaar oud. In die tijd wil je zo min mogelijk problemen, maar ook comfortabel vervoer. Dat laatste is vooral belangrijk voor ondernemers voor wie de bestelauto min of meer hun rijdende kantoor of gereedschapskist is.”

Betrouwbaarheid

In Nederland rijden bijna 1 miljoen bestelauto’s. Bij de ‘BestelautoMerk van het Jaar’-verkiezing van evofenedex telt maar 1 ding: de mening van de gebruikers van bestelauto's. Zij geven hun oordeel op basis van praktijkervaringen met de auto’s én de dealers. In 2017 won Mercedes-Benz de belangrijke publieksprijs voor het eerst. De betrouwbaarheid van de modellen van het merk was toen de doorslaggevende factor. Ook bij deze editie scoorde Mercedes-Benz op dat punt zeer hoog.

René Achinger, managing director Mercedes-Benz Vans Benelux (midden) en Mark Horsten (COO Mercedes-Benz Vans Nederland) krijgen de ‘BestelautoMerk van het Jaar 2022’-award uit handen van Thomas Reitsma, manager vervoer bij evofenedex (foto: Ron van der Slik).