skipToContentskipToFooter

Een levensgroot doek midden in het magazijn met daarop handtekeningen van alle medewerkers. Herbalife Nutrition brengt op deze bijzondere manier de Code Gezond en Veilig Magazijn onder de aandacht. Ook wordt er op de werkvloer geen onderscheid gemaakt tussen uitzendkrachten en medewerkers in dienst.

 

Een instructieboekje, een kort gesprekje en soms een rondleiding. Nieuwe werknemers en uitzendkrachten in een magazijn worden soms aan hun lot overgelaten, met alle gevolgen van dien. Een slecht ingewerkte werknemer zorgt ervoor dat de kans op een ongeval toeneemt en dat kan een bedrijf veel geld kosten. Bij Herbalife Nutrition in Venray pakken ze het helemaal anders aan. “Of het nu een uitzendkracht betreft of iemand die een contract heeft bij ons bedrijf, iedereen wordt hetzelfde behandeld”, aldus Anthio Straten, senior manager Distribution Compliance EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika). Samen met zijn collega Martine Christians (Health & Safety Coordinator EMEA) werkt hij dagelijks aan de veiligheid en het veiligheidsbewustzijn in het bedrijf. “Met onder meer speciale themadagen en -weken, een veiligheidsmarkt, opvallende posters en onze veiligheidsmascotte John Pylon proberen we iedereen alert te houden.”

Veiligheidstest

Dat begint volgens Straten en Christians al bij het aannemen van nieuwe medewerkers, die allemaal hetzelfde inwerktraject doorlopen. “Ook de uitzendkrachten krijgen eerst een uitgebreide rondleiding door het magazijn, met uitleg hoe we werken en wat de procedures zijn”, legt Straten uit. “Daarna moeten ze een veiligheidstest maken op de computer. Die moet voldoende zijn. Wanneer vragen niet goed zijn beantwoord, worden ze besproken en krijgt de nieuwe medewerker eventueel extra uitleg.”

Als de test met succes is afgerond, volgt de eerste werkdag. Straten: “Nieuwe collega’s worden opgevangen door een buddy, een ervaren collega die de nieuwe medewerker onder zijn hoede neemt. Deze vertelt bijvoorbeeld hoe laat de pauzes zijn, maar zeker ook hoe het werkt in het magazijn en waarop gelet moet worden.” Ook kunnen nieuwe medewerkers op de eerste werkdag de banner van de Code Gezond en Veilig Magazijn, die meteen bij binnenkomst zichtbaar in het magazijn staat, ondertekenen om te laten zien dat ze zich willen inzetten voor een veilige werkplek. Straten: “Op die manier willen we extra bewustzijn creëren als het gaat om veiligheid. Zelfs onze CEO heeft zijn handtekening op de banner gezet toen hij hier op bezoek was.”

Met gemiddeld drie incidenten per jaar doet Herbalife Nutrition het, vergeleken met het landelijk gemiddelde, goed. “Uit onafhankelijk onderzoek onder medewerkers in Venray blijkt dat 94 procent van de mensen zich veilig voelt”, vertelt Straten. “Dat is een erg hoog percentage.” Volgens zijn collega Christians wordt alles op alles gezet om dat ook hoog te houden. “Met het arbo-comité maken we een arbo-jaarkalender. Maandelijks komt er een veiligheidsonderwerp +aan bod, en ook komen elke maand alle BHV’ers bij elkaar. Dan bespreken we de laatste stand van zaken, en houden ook oefeningen. De ene keer is dat een praktijkoefening, de andere keer meer procedureel.”

herbal_poster.jpg

Medewerkers kunnen de Code Gezond en Veilig Magazijn ondertekenen. De mascotte John Pylon staat symbool voor alle veiligheidszaken binnen het bedrijf.

Haka-dans

Om ook de rest van het personeel scherp te houden op het gebied van gezond en veilig werken organiseert Herbalife Nutrition elk jaar diverse evenementen. Christians: “We hebben onlangs met alle medewerkers de haka-dans gedaan als aftrap van onze week tegen de werkstress. Ik kan je vertellen dat dat heel leuk was. Daarvoor leggen we alles in het bedrijf stil. Daarnaast konden alle medewerkers twee ontspannende workshops volgen, zoals een bootcamp, lachcursus of yoga.”

Loyaal

Hoewel deze activiteiten het werkproces verstoren, kiest Herbalife Nutrition er bewust voor dit te doen voor het hele team, dus ook voor de uitzendkrachten. “Ja, je bent die uren inderdaad kwijt”, geeft Straten toe. “En dat krijgen we echt dubbel en dwars terug als je ziet wat zo’n activiteit doet. Mensen worden er vrolijk van en ze voelen zich meer loyaal en betrokken bij de organisatie. Dat komt het werkplezier ten goede. Daardoor zijn mensen ook geneigd misstanden te melden en, indien nodig, een stapje harder te lopen.”

Behalve speciale weken en dagen is er ook jaarlijks een veiligheidsdag. “Daar kunnen medewerkers dan leren brandjes blussen of hoe een AED werkt. Of bijvoorbeeld remmen als een heftruck op volle snelheid rijdt. Dan ervaren zij pas wat het gevaar is.” Wat volgens Straten wel erg belangrijk is, is dat je creatief blijft. “Iedere keer hetzelfde liedje wordt vervelend en dat wil je juist voorkomen met een belangrijk onderwerp als veiligheid.”

herbal_spiegel.jpg

Met spiegels probeert Herbalife Nutrition de veiligheid continu onder de aandacht te brengen bij alle medewerkers.

Gouden STIP

Medewerkers die misstanden melden, worden beloond. Christians: “We reiken halfjaarlijks de gouden STIP (SOS-tip) award uit aan de medewerker die het beste idee heeft op het gebied van veiligheid. Een tijdje geleden had iemand een splintertje in zijn oog gekregen. Samen met een collega liep hij naar de oogdouche. Volgens de regels is gebruik daarvan in zo’n geval verplicht, maar de medewerkers wisten niet uit hoe ze hem moesten bedienen. Gelukkig waren er ook speciale flesjes om ogen te spoelen. Een van hen stuurde het idee in om er een briefje met instructies bij te hangen. Zo’n instructie is volgens de regels niet verplicht, maar ontzettend belangrijk blijkt nu. We hebben meteen meer oogdouches laten met instructies erbij. Zo willen we elke dag een stukje beter en veiliger worden.”