Logistieke Alliantie vraagt overheid om heldere visie en structureel budget voor goederenvervoer
Leestijd: 1 minuut
Efficiënte logistiek essentieel voor goed vestigingsklimaat
31-03-2025 De Tweede Kamer debatteert op 2 april over de keuzes die nodig zijn om Nederland bereikbaar te houden voor het goederenvervoer. Volgens de Logistieke Alliantie (LA) is er dringend behoefte aan een samenhangende visie op vervoer over weg, water en spoor – mét bijbehorend budget.
Goederenvervoer is onmisbaar voor het functioneren van de samenleving. Of het nu gaat om defensie, woningbouw of de bevoorrading van supermarkten en ziekenhuizen – zonder goed functionerende logistiek staat alles stil. Maar de infrastructuur waarop dat vervoer draait, gaat hard achteruit.
Elisabeth Post, voorzitter van de LA: "De staat van onze infrastructuur verslechtert rap en we hebben allemaal in Duitsland gezien tot welke noodgrepen het daar nu leidt. Regeren is vooruitzien en juist daar was Nederland in het verleden altijd heel goed in. Dat is nu ook weer nodig voor het goederenvervoer, want op weg, water én spoor staat dit onder druk."
Heldere agenda en budget
De Logistieke Alliantie roept het kabinet op om snel met de beloofde goederenvervoeragenda te komen. De huidige situatie levert al forse schade op. Alleen al in 2022 liep de economische schade door vertragingen op wegen, vaarwegen en het spoor op tot 1,7 miljard euro.
Duurzame logistiek
De transitie naar duurzame logistiek vraagt om voldoende netcapaciteit en adequate laadinfrastructuur. Post: “Een deltaplan voor netcongestie is dringend nodig nu allerlei eisen zijn gesteld aan de verduurzaming en bijvoorbeeld binnenstedelijk vervoer.” Volgens de Alliantie moeten voor de verduurzaming van de scheepvaart de ETS2-opbrengsten (vanaf 2027) worden geïnvesteerd in klimaatneutrale oplossingen. Ook is capaciteitsuitbreiding en elektrificatie van het spoorgoederenvervoer noodzakelijk.
Voorkom ontwrichting
“Goederenvervoer is de levensader van onze economie”, stelt Post. “Als we nu niet ingrijpen, dreigen verstoringen, economische schade en verlies aan concurrentiekracht. Ook kunnen de tanks niet over ons spoor en onze wegen als de nood aan de man komt. Wij vragen de politiek om structureel aandacht en investeringen in infrastructuur, betrouwbaarheid en verduurzaming. Alleen zo houden we Nederland draaiend en bouwen we aan een nieuw en duurzaam mobiliteitssysteem.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Afspraken over zero-emissiezones bieden ondernemers meer ruimte
3 april 2025
Zero-emissiezone Groningen van kracht
3 april 2025
ILT constateert diverse overtredingen bij vervoer van gevaarlijke stoffen
3 april 2025
evofenedex betreurt wederkerige invoerheffingen Trump
2 april 2025
Daimler Truck bouwt netwerk van 3000 snelladers
1 april 2025
Overgangsregeling T-rijbewijs stopt per 1 juli 2025
31 maart 2025
Deze TARIC-codes vervallen per 31 maart
31 maart 2025
Arbeidsinspectie: meer veiligheidsbewustzijn door zelfonderzoek na arbeidsongeval
31 maart 2025