skipToContentskipToFooter

Oplettendheid geboden bij lucht-, zee-, binnenvaart, spoorvervoer en wegtransport

03-04-2025 De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft tijdens een actiedag in Rotterdam 51 overtredingen geconstateerd rond gevaarlijke stoffen. De overtredingen varieerden van lekkages tot het niet beschikken over de juiste opleiding en certificaten. 

De ILT verrichte tijdens een actiedag op 26 maart 2025 in totaal 75 inspecties op het gebied van risicovolle stoffen. De inspecteurs namen onder meer de ladingen van binnenvaart- en zeevaartschepen, vrachtauto’s, reservoirwagens op het spoor en B-erkenninghouders (voor luchtvracht) onder de loep. “Bij gevaarlijke stoffen verwacht je grote zorgvuldigheid van iedereen die ermee werkt”, zegt Paul Weststeijn van de ILT. “Kleine hoeveelheden kunnen soms al gevaarlijk zijn voor mens, dier en milieu. De actiedag laat helaas weer zien dat ons toezicht broodnodig is.”

Binnenvaart: geen ADN-certificaat en veiligheidsadviseur

De ILT verrichte elf inspecties bij de binnenvaart. Hierbij constateerde ze negen overtredingen en paste ze drie keer ‘bestuursdwang’ toe.

Zo was er een binnenvaartschipper die met zijn droge ladingschip vier containers met gevaarlijke stoffen vervoerde, maar niet beschikte over een ADN-certificaat. Dit leverde de schipper een proces-verbaal op. Een ADN-certificaat laat zien dat de schipper onder andere weet aan welke regels het vervoer van gevaarlijke stoffen over water moet voldoen. Verder bleek de bemanning geen ADN-opleiding te hebben gevolgd. Ook had de vervoerder ten onrechte geen veiligheidsadviseur aangesteld. Zo’n adviseur informeert betrokkenen, stelt procedures op en analyseert incidenten.

Zeevaart: loszittende vracht en ontbrekende etiketten

Bij de zeevaart voerden de inspecteurs dertien RoRo-controles uit. Bij RoRo (Roll on-Roll off) worden vrachtwagens (trailers) in hun geheel op een schip geplaatst en op de eindbestemming van het schip afgerold. De trailers moeten daarbij voldoen aan de gevaarlijkestoffenwetgeving voor het transport over zee.

Er waren vier overtredingen, waarbij de ILT drie trailers heeft stilgezet. Bij één trailer waren ongevaarlijke stoffen niet vastgezet en ontbraken bij gevaarlijke stoffen de verplichte etiketten aan de buitenkant. Loszittende vracht kan op zee gaan schuiven, waardoor schade kan ontstaan aan de lading met gevaarlijke stoffen. Dit kan leiden tot lekkages, chemische reacties en bij lithiumbatterijen tot brand. Bovendien lopen hulpverleners een groot risico als ze niet kunnen zien welke gevaarlijke stoffen in een trailer staan.

Wegvervoer: problemen met verpakkingen en documenten

Ook het wegvervoer kwam aan de beurt: in totaal kregen zeventien vrachtauto’s een controle. Bij twaalf vrachtauto’s was er sprake van een of meerdere overtredingen. Vijf daarvan gingen over het niet of onjuist vastzetten van de lading, waardoor deze kan gaan schuiven of vallen. Hierdoor kan een gevaarlijke stof uit de verpakking vrijkomen, wat risico’s voor de omgeving met zich meebrengt.

In één geval zaten er resten van een gevaarlijke stof aan de buitenzijde van de verpakkingen, die na het vullen niet schoon waren gemaakt. De desbetreffende stof kon bij aanraking met de huid of in de ogen ernstige brandwonden veroorzaken.

Andere overtredingen hadden te maken met het onjuist of onvolledig invullen van de vervoersdocumenten, een incomplete veiligheidsuitrusting voor de chauffeur, een verlopen ADR-certificaat voor het mogen vervoeren van gevaarlijke stoffen en een verkeerde bevestiging van het oranje bord.

Luchtvaart: controles en trainingen niet in orde

De ILT nam ook de proef op de som bij luchtvracht. De dienst inspecteerde vier zogenoemde B-erkenninghouders. Dit zijn bedrijven die gevaarlijke stoffen voor vervoer mogen aanbieden bij luchtvaartmaatschappijen. In totaal waren er acht overtredingen. Zo voerden drie bedrijven de verplichte inkomende en uitgaande controle van luchtvracht niet uit. Dit brengt het risico met zich mee dat de vervoerde goederen niet voldoen aan de regelgeving. Of dat onbekend is dat de vracht gevaarlijke stoffen bevat.

Bij alle vier bedrijven bleek het trainingsprogramma niet op orde. Als medewerkers waren niet juist opgeleid voor de taken en bevoegdheden die zij hebben.

Spoor: lekkages bij reservoirwagens

Verder waren er controles op het spoor. Op het spooremplacement Botlek stuitte de ILT op 6 reservoirwagens met druppellekkage. De inspectie liet een reservoirwagen waaruit ethanol lekte blokkeren. Druppellekkage bij gevaarlijke stoffen is een risico voor mensen, dieren en het milieu. Afhankelijk van de stofeigenschappen kan dit leiden tot lichamelijke klachten en letsel. Bij (zeer) brandbare stoffen bestaat ook het gevaar op brand, die weer kan overslaan naar andere wagons.

Op het spooremplacement Maasvlakte controleerde de dienst 77 reservoirwagens en 5 sporen. Daar werden geen overtredingen geconstateerd.

Hulp van evofenedex

Of het nu gaat om vervoer over de weg, door de lucht, over water of per spoor: fouten zijn zo gemaakt, maar de gevolgen kunnen groot zijn. evofenedex ondersteunt haar leden op het gebied van gevaarlijke stoffen. Dan doen wij met gerichte opleidingen, praktische hulp van onze ledenservice of bijvoorbeeld door een veiligheidsadviseur te leveren of bedrijfsadvies te geven. Zo zorg je dat je organisatie niet alleen compliant is, maar vooral veilig werkt. Benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen ondersteunen? Onze collega's helpen je graag.

Vragen over gevaarlijke stoffen

Dennis en zijn collega's helpen je graag verder

Dennis