skipToContentskipToFooter

"In sommige gevallen kan een verzekeraar weigeren de schade te vergoeden"

01-02-2023 Waarom zijn de maritieme ICC Incoterms® 2020-regels (FOB, FAS, CFR en CIF) niet geschikt voor containervervoer? Dit gaat toch over water? We vragen het de ledenservice.

“Dat heeft te maken met het zogenoemde ‘gebroken risico’. Wanneer partijen bijvoorbeeld de Incoterms®-regel FOB Rotterdam overeenkomen, betekent dit dat het risico op de koper overgaat wanneer de goederen aan boord van het schip zijn geladen in de haven van Rotterdam. Als de goederen zich in een container bevinden, kun je niet beoordelen in wat voor staat deze verkeren op het moment dat het risico overgaat. Simpelweg omdat je de goederen niet kunt zien, want deze zijn in een container geladen. Als de goederen beschadigd zijn voordat ze aan boord van het schip zijn geladen, is de schade voor risico van de verkoper. Als de goederen beschadigd raken nadat ze aan boord van het schip zijn geladen, is de schade voor risico van de koper. Omdat je op het moment van risico-overgang niet kunt checken of de goederen nog in een goede staat verkeren, zal het achteraf lastiger zijn vast te stellen voor wiens risico de schade komt; vandaar een ‘gebroken risico’. In sommige gevallen kan een verzekeraar weigeren de schade te vergoeden, omdat hierover geen duidelijkheid is. Ons advies is bij containervervoer over zee te kiezen voor een Incoterms®-regel die geschikt is voor alle vormen van vervoer. Dit zijn bijvoorbeeld de Incoterms®-regels FCA, CPT, CIP, DAP, DPU en DDP."

Heb jij ook een exportvraag?

Neem dan via onderstaande button contact op met onze ledenservice. 

 

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex