skipToContentskipToFooter

Duurzaamheid blijft uitdagend voor ondernemers

03-08-2023 Veel mkb’ers willen graag verduurzamen, maar zoeken hiervoor soms nog wel naar de juiste manier en het goede moment. Een groep bedrijven uit het noordoosten van het land liet zich over dit thema bijpraten door Metos in Deventer, dat de vaart er al flink in heeft als het om vergroenen gaat.

Metos uit Deventer levert totaaloplossingen en losse producten voor gebruikers van professionele keukens. Het landelijk opererende bedrijf, onderdeel van de Italiaanse Ali Group, bedient onder meer klanten als Schiphol, Radboudumc, Samsung, Achmea, Netflix, Facebook, Booking.com en het Rijksmuseum. “Duurzaamheid komt in ons hele bedrijf terug”, vertelt Marloes Gerritsen tijdens een bijeenkomst van MKB Business Tour Noord-oost, een community van evofenedex. Zo regelt het bedrijf de energiehuishouding met behulp van warmtepompen en liggen er honderden zonnepanelen op het dak om de eigen elektrische voertuigen op te laden. “Die busjes gebruiken we vooralsnog alleen in de Randstad, want in het oosten en noorden van het land zijn het bereik van elektrische voertuigen en de laadinfrastructuur voor ons nog onvoldoende.” 

rondleiding_metos_500.jpg

De deelnemers aan de MKB Business Tour krijgen een rondleiding door het pand van Metos.

Minder piekbelasting

Met de eigen producten en diensten zet Metos intussen vaart achter verduurzaming. Een mooi voorbeeld: ontkoppeld koken. Maaltijden worden bereid, vervolgens gekoeld en op het moment dat ze daadwerkelijk nodig zijn geregenereerd. Dit helpt bijvoorbeeld zorginstellingen om verspilling van voedsel tegen te gaan.

Gerritsen geeft nog een voorbeeld van duurzamer werken: “We vervangen veel keukens en de apparatuur die nog goed is, wordt door ons gereviseerd en weer verkocht. Sommige klanten willen zelfs uitsluitend deze secondaire-apparatuur, die nog zo tien tot vijftien jaar meekan. Dit is ook een handige oplossing voor snelle vervanging in bestaande keukens.” Metos heeft verder onder meer een oplossing ontwikkeld om het stroomverbruik in de professionele keuken te spreiden en zo de piekbelasting omlaag te brengen.

Tijdens de rondleiding over de kantoorafdelingen en door het apparatenmagazijn en onderdelenmagazijn wisselden de verschillende deelnemers al veel informatie uit. Dat kreeg in het afsluitende rondetafelgesprek een soepel vervolg. Aan de bedrijven werd gevraagd wat ze al doen of willen doen in het kader van duurzaamheid. Daarbij kwamen veel termen op tafel, vooral met betrekking tot het transport, processen optimaliseren, verspilling tegengaan, lean werken, kiezen voor duurzamere verpakkingen en duurzame inzetbaarheid van personeel. Dit leidde ook tot het besef dat de aanwezige bedrijven al op veel verschillende manieren invulling geven aan duurzaamheid.

keuken_metos_500.jpg

In de eigen keuken van Metos worden alle innovaties getest.

Monteur_auto_metos_500.jpg

Metos is bezig om het transport binnen de randstad volledig elektrisch te maken.

Niet dichtgetimmerd

De nadruk kwam vervolgens op vergroening van het vervoer te liggen. Een van de deelnemers vroeg zich af hoever iedereen is met elektrisch rijden. Uit de reacties kwam naar voren dat de praktijk toch vrij weerbarstig is op dat thema. Met de eigen wagenparken zetten bedrijven al stappen door (gedeeltelijk) over te stappen naar hybride of elektrisch rijden. Maar voor grote voertuigen is dat nog een brug te ver, zo luidde de consensus; de investeringen zijn zeer groot, het rij-bereik is nog beperkt en de laadinfrastructuur in het noordoosten van Nederland is verre van dichtgetimmerd.

De deelnemers aan de bijeenkomst dat verduurzaming van het transport er vroeg of laat komt, maar wanneer en in wélke vorm is nog de vraag. Een aanwezige verwoordde het als volgt: “We lopen mee, maar niet voorop en wachten de ontwikkelingen af als het gaat om grote elektrische voertuigen. We wachten een beetje af tot het moment om in te stappen daar is.”

Hoewel de mkb’ers dus zeker belangstelling hebben om te verduurzamen, lopen ze daarbij ook tegen uitdagingen aan. Onder meer budget, wet- en regelgeving, investeringen terugverdienen, kennis vergaren, prioriteiten stellen, laadinfrastructuur, weerstand in de eigen organisatie en de handelsketen die moet meewerken werden in dat verband genoemd.

Opmerkingen over duurzaamheidsbeleid dat van gemeente tot gemeente verschilt en groene criteria waarbij het niet altijd evenveel uitmaakt hoe ze in de praktijk uitpakken, konden op veel instemming rekenen. Maar zoals een van de aanwezigen ook opmerkte: “Dat is nu eenmaal een realiteit waarmee we moeten omgaan. Een goede lobby is belangrijk, maar als individueel bedrijf kun je weinig veranderen. Je moet vooral afwachten tot het moment daar is om in te springen. Bijvoorbeeld wanneer de voertuigtechnologie is doorontwikkeld of de laadinfrastructuur enorm is uitgebreid.”

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine 5/6.

Auteur: Vincent Krabbendam

Neem ook deel aan een tour in je regio:

4 september Regio Oost bij Esschert Design in Enschede.

Esschert Design ontwikkelt en verkoopt een assortiment van basis-, trend- en niche artikelen. De organisatie heeft 2,6 miljoen artikelen op de plank liggen en exporteert naar meer dan 65 verschillende landen.

Tijdens deze bijeenkomst komt, onder andere, de invloed van duurzaamheidswetgeving, zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) op het mkb, aan bod.

21 september regio Zuidoost bij United Petfood Group Waalwijk.

United Petfood is een huismerkproducent van kwalitatief hoogstaand nat- en droogvoer, koekjes en snacks voor honden en katten. Het bedrijf produceert per jaar 925.0000 ton honden- en kattenvoer en exporteert naar 95 landen.

Tijdens deze bijeenkomst komt het contact tussen sales en operatie ruimschoots aan de orde. Hoe maak je de verkoopbeloftes waar in de operatie? Ook is er aandacht voor vergrijzing.

5 oktober regio Noordwest bij Fotolight en Construction-Display Zwanenburg.

Fotolight produceert onder andere ledsigns, gevelreclame en productdisplays. Construction-Display produceert prefab bouwelementen uit hout en uit bijna alle soorten kunststof.

De werving van specialistisch personeel, de impact van stijgende energieprijzen en de wensen van de klanten, staan tijdens deze Business Tour centraal.

Meld je aan voor de MKB Business Tours

De tours zijn exclusief voor leden van evofenedex. Lees hier meer.

Vragen over een MKB community of aanmelden?

Denise en haar collega's helpen je graag verder

Denise