Ketenperspectief helpt bij gezamenlijke uitdagingen in binnenvaart
Leestijd: 1 minuut
Binnenvaart is belangrijk voor goederenvervoer en blijft dat bij voorkeur ook
05-12-2022 “De binnenvaart heeft goud in handen”, zo staat te lezen in de toekomstvisie die minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. evofenedex ziet dit ook zo. Maar om dat goud te verzilveren en de maatschappelijke potentie ervan waar te kunnen maken, zullen zowel de sector en de relevante ketenpartijen als de overheid hier gezamenlijk hard aan moeten trekken.
Om de toekomst van de binnenvaart veilig te stellen moeten de betrokken partijen zaken in het hier en nu gezamenlijk aanpakken met hun blik op de toekomst. Want binnenvaart is belangrijk voor goederenvervoer en blijft dat bij voorkeur ook. Precies op dat toekomstperspectief en die integrale blik heeft evofenedex minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) tijdens de voorbereiding op deze visie geattendeerd. Want alleen door de binnenvaart als integraal onderdeel van een bredere keten te zien, kan een sterke toekomst realiteit worden. Ook kan er dan een logische connectie gemaakt worden met handels- en productiebedrijven (verladers), voor wie de keuze voor binnenvaart zo aantrekkelijk blijft.
Wisselende waterstanden
De ‘Toekomstvisie voor de binnenvaart’ van het ministerie van IenW schetst op heldere wijze ook de context waarbinnen we samen verder werken aan het verduurzamen en versterken van de binnenvaart. Van de klimaatuitdagingen tot aan de praktische kwaliteit en de staat van onderhoud van de vaarwegen. Dit vraagt helderheid rond het emissielabel, het wegnemen van obstakels en belemmeringen, en een prioritering daar waar het gaat om het onderhoud van de vaarwegen, zeker met de te verwachten wisselende waterstanden.
Samen doorpakken
Handels- en productiebedrijven hebben daar ook een rol in; met proportionaliteit, volgordelijkheid en een programmatische insteek als basis. De eerste stappen richting een actieprogramma zijn gezet; laten we nu samen doorpakken voor de uitwerking en uitvoer van deze plannen. Want pas dan maken we binnenvaart aantrekkelijk voor nu en voor straks.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Moezel voorlopig nog gestremd voor binnenvaart
12 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Realisatie geplande aanpassingen sluiscomplex Kornwerderzand onzeker
18 oktober 2024
evofenedex spreekt zorgen uit over Kanaal Almelo – De Haandrik
14 oktober 2024
Koningen Nederland en België openen Nieuwe Sluis Terneuzen
10 oktober 2024