Kabinet stelt verduurzamingslabel binnenvaart verplicht
Leestijd: 1 minuut
Alleen duurzame binnenvaart past bij multimodaal goederenvervoer
20-09-2023 Een toekomstbestendige en daarmee duurzame binnenvaart is essentieel voor het (multimodale) goederenvervoer van nu en straks. Dit vraagt om inzet op noodzakelijke transities die al eerder in de toekomstvisie voor binnenvaart zijn benoemd, zoals energietransitie, digitalisering, klimaatverandering en inpassing in de keten. Dat staat in de stukken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op Prinsjesdag zijn vrijgegeven.
Dat er aandacht is voor verduurzaming, inclusief 6,2 miljoen euro vanaf 2024 voor het verder invoeren van het emissielabel, is goed nieuws. Inpasbaarheid van dit label in rapportageverplichtingen is wel een voorwaarde om het label breed ingezet en toegepast te krijgen.
Standpunt van evofenedex
evofenedex ziet een duurzame binnenvaart die gebruik kan maken van kwalitatief sterke vaarwegen, als een noodzakelijkheid om de goederenvervoerstromen zowel nu als straks te faciliteren. Net als bij de toekomstvisie voor binnenvaart staat evofenedex nu ook klaar om samen met overheid vorm te geven aan de verdere uitwerking en invulling.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland koploper in transitieplan voor duurzame bedrijfsvoering
10 januari 2025
Forse hinder op A16 bij Dordrecht in februari en maart
9 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
SZW heeft lijst met CMR-stoffen geactualiseerd
8 januari 2025
Interim Trade Agreement met Chili gaat in op 1 februari 2025
8 januari 2025
NLInvesteert gaat mkb-exporteurs strenger screenen
8 januari 2025
Per 1 januari 2025 nieuwe oorsprongsregels tussen EU en PEM-landen
8 januari 2025
Belastingdienst handhaaft weer volledig op schijnzelfstandigheid
6 januari 2025
Respijtperiode van twee maanden voor smart tacho 2
6 januari 2025