Is er in de toekomst voldoende laadcapaciteit beschikbaar?
Leestijd: 2 minuten
Bereid je voor bij het maken van de juiste keus voor een elektrisch voertuig
02-05-2022 Om nu en in de toekomst elektrische voertuigen te gaan inzetten moet je nu al goed nadenken over je elektriciteitsaansluiting en je laadinfrastructuur. Het is namelijk niet overal vanzelfsprekend dat er voldoende capaciteit beschikbaar is om meer vracht- en bestelauto's te gaan laden.
Vooral voor bedrijven die in de 30 tot 40 grootste steden actief zijn geldt dit. Per 1 januari 2025 voeren gemeenten namelijk een zero-emissiezone in. Dit is een uitstootvrij gebied waarin vracht- en bestelauto’s, die vanaf 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, zonder uitstoot moeten rijden. Voor de al rijdende voertuigen zijn er een aantal overgangsregelingen. Om jou te helpen bij het maken van de juiste keus, hebben we in dit artikel extra achtergrondinformatie opgenomen.
Voldoende elektriciteit beschikbaar?
Het is niet overal vanzelfsprekend dat er voldoende elektriciteit beschikbaar is om meerdere vracht- en bestelauto’s te gaan laden. Laat staan dat je overal zomaar je elektriciteitsaansluiting kunt verzwaren. Momenteel kleurt de netbeheerderkaart van Netbeheer Nederland op diverse plekken rood, zoals in Noord-Holland, Gelderland en Flevoland. Toch kan de situatie nog per locatie verschillen. Daarom is het nu al goed om het gesprek te voeren met je netbeheerder over je elektrificatieplannen. Wij kunnen je daar ook advies bij geven.
Verschillende laadprofielen
Er zijn verschillende manieren hoe je wilt laden en dat heeft ook effect op de hoeveel elektriciteit die je nodig hebt. Alles hangt af van de bedrijfsvoering en de aard van het werk. Ga je op eigen locatie laden of vooral onderweg? Of neemt het personeel bijvoorbeeld de bestelauto mee naar huis? Wil je vooral ’s nachts laden of wil je veel tussendoor laden? Alles heeft invloed op je elektriciteitsverbruik en dus ook op het elektriciteitsnet. Als je de hele dag op pad bent en ’s avonds terugkeert, kun je ’s avonds op een rustige manier het voertuig volladen zodat je de volgende dag weer op pad kunt met het voertuig. Het kan ook zijn dat je voertuig vaak terugkomt bij de vestiging en weer snel vertrekt nadat de goederen zijn gelost. Dan wil je liever snel bij gaan laden. Dit zorgt tijdelijk voor een hogere belasting van het elektriciteitsnet en daarom heb je misschien een zwaardere aansluiting nodig. Het zijn behoorlijke uitdagingen en overwegingen, dus denk daar alvast goed over na en bespreek je plannen met een netbeheerder of een adviseur.
Ruimte en samenwerken
Om laadpunten te plaatsen heb je voldoende ruimte nodig op je vestiging om 1 of meer bestelauto’s of vrachtauto’s te kunnen parkeren. Niet voor iedereen is dat altijd mogelijk. Bekijk daarom goed of dit een probleem gaat worden. Is er genoeg ruimte in de buurt of op het bedrijventerrein? Je kunt samen met 1 van je buren dan bijvoorbeeld bekijken of je een laadpaal kunt delen. Daarover moet je goede afspraken maken.
Advies nodig?
Om je bedrijf te helpen met het verduurzamen van je wagenpark hebben wij de 'Wagenparkscan – zero-emissiezones' in het leven geroepen. Met deze adviesdienst helpen wij jou verder in de transitie naar een emissieloos wagenpark. Daarnaast werken we samen met partners in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
Gerelateerde nieuwsberichten
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Walstroomvoorzieningen voor ECT-containerterminals in Rotterdam
11 september 2024
Brandstofprijzen aan de pomp dalen verder
5 september 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024
Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens
31 juli 2024
Zero-emissiezone: kijk of er voor jou een ontheffing mogelijk is
21 juli 2024
Meerderheid van bedrijven verwacht te investeren in verduurzaming
11 juli 2024
Studenten helpen bedrijven bij logistieke innovatie en efficiëntie
8 juli 2024