evofenedex pleit voor aanpassing venstertijden in Amsterdam
Leestijd: 1 minuut
Efficiëntere venstertijden voor ondernemers
28-02-2025 De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer, Openbare ruimte en groen) staat open voor overleg met ondernemers over een efficiëntere inrichting van de venstertijden. Dit bleek tijdens een werkbezoek aan sociaal ontwikkelbedrijf Pantar in Diemen, waar evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemers met de wethouder in gesprek gingen over logistieke uitdagingen in de stad.
In Amsterdam verschillen de venstertijden per stadsdeel en soms zelfs per straat. Dit leidt tot verwarring en extra kosten voor logistieke bedrijven. Door de starttijd naar 6.00 uur te vervroegen en de venstertijden beter op elkaar af te stemmen, kunnen leveringen efficiënter plaatsvinden. Hoewel maatwerk in sommige gevallen nodig blijft, biedt een meer uniforme aanpak ondernemers meer duidelijkheid en voorspelbaarheid.
Van der Horst erkende deze uitdagingen en gaf aan in gesprek te willen blijven over verbeteringen. evofenedex en TLN pleiten voor een evaluatie van de huidige venstertijden om harmonisatie te onderzoeken zonder flexibiliteit te verliezen.
Vooruitkijken naar zero-emissiezones
Naast venstertijden kwam ook de invoering van zero-emissiezones ter sprake. De focus ligt momenteel op de transitie van Euro 4-voertuigen naar zero-emissie, maar in de toekomst zullen ook ondernemers met Euro 5- en Euro 6-voertuigen de overstap moeten maken. Lars Ahsman, beleidsadviseur evofenedex, benadrukt het belang van tijdige voorbereiding: "Ondernemers moeten nu al weten wat hen te wachten staat, zodat ze zich goed kunnen voorbereiden."
Oplossingen voor een vol elektriciteitsnet
Een ander knelpunt is de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet, die de uitbreiding van laadinfrastructuur bemoeilijkt. Voor de plaatsing van trafohuisjes is soms weerstand vanuit gemeenten. De gemeente Amsterdam heeft toegezegd te willen bemiddelen om deze knelpunten aan te pakken en het proces te versnellen.
Vervolgstappen
evofenedex, TLN en de gemeente Amsterdam gaan binnenkort verder in gesprek over de venstertijden en de haalbaarheid van een uniforme regeling. Door ondernemers actief te betrekken bij de besluitvorming, wordt gewerkt aan een logistiek beleid dat zowel de bereikbaarheid van de stad als de economische vitaliteit ondersteunt.
Op de foto (vlnr): Anna Groot (TLN), Lars Ahsman (evofenedex), Leon Jurres (Pantar), Melanie van der Horst (wethouder), Eric Tapper (Pantar), Sarika Jagan (Bidfood), Pauline Hoogenboom-Minor (Pantar), Marco de Rijk (Niezen Transport).
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur
Gerelateerde nieuwsberichten
Kabinet wil uitbreiding elektriciteitsnetwerk versnellen
10 februari 2025
evofenedex en BigMile rollen samen de groene loper uit voor leden
27 januari 2025
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Walstroomvoorzieningen voor ECT-containerterminals in Rotterdam
11 september 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024