Explosiegevaar ligt op de loer bij lachgas
De gevolgen bij een ongeval kunnen groot zijn
Explosiegevaar ligt op de loer bij lachgas
14-12-2018 De populariteit van lachgas is stijgende. Horecazaken verkopen ballonnetjes vol lachgas om even ‘een lekker gevoel te krijgen’. Het klinkt onschuldig, maar dat is het niet. Niet alleen gezondheidsschade is een probleem, maar het goedje valt ook in de categorie gevaarlijke stoffen, met alle regelgeving die daarbij komt kijken.
Lachgas rukt op als partydrug en steeds meer bedrijven zien mogelijkheden om een graantje mee te pikken van deze hype. Dat blijkt ook wel uit cijfers waar de NOS eerder over berichtte. Zo werd er alleen al dit jaar 1,2 miljoen kilo aan lachgas geïmporteerd tegenover 720.000 kilo in heel 2016. Maar wie denkt even makkelijk rijk te kunnen worden door wat lachgas in te kopen en weg te brengen, komt bedrogen uit. Want aan het vervoer en opslag zijn strenge regels gebonden en de boete voor alleen al verkeerd vervoer kan oplopen tot duizenden euro’s.
Lachgas is weer in opkomst nadat een verbod in 2016 werd geschrapt. De slagroompatronen die zijn gevuld met lachgas zijn populair in het uitgaanscircuit. Om aan de stijgende vraag te voldoen, worden nu al lachgastanks geplaatst in horecagelegenheden en op festivals. Daarmee worden ballonnetjes gevuld, die klanten kunnen gebruiken om het gas te inhaleren.
Pijnbestrijding
De Vereniging van Fabrikanten van Industriële Gassen geeft het advies om niet te leveren aan de partyscene. De meeste Nederlandse professionele producenten van gas volgen die richtlijn en leveren niet aan de uitgaansindustrie. Zij leveren lachgas dat vooral wordt toegepast als pijnbestrijding in de zorg, als vulling voor slagroompatronen en voor industriële processen. Gas dat medisch wordt toegepast, moet aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Het gas dat in het uitgaanscircuit terechtkomt is vaak geïmporteerd en van matige kwaliteit, met alle gevaren van dien.
Bedrijven die even snel geld willen verdienen met lachgas voldoen meestal niet aan de gestelde eisen. Zo trof de politie de afgelopen maanden geregeld auto’s aan met in de achterbak opgestapelde gasflessen. Onder meer op de A2 werd in september een auto van de weg gehaald met twintig flessen in de achterbak en nog eens achttien op de achterbank. “Levensgevaarlijk”, stelde de politie. De bestuurder kreeg een proces-verbaal voor het onder meer niet voldoen aan de voorschriften van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor deze bestuurder kan het boetebedrag oplopen tot duizenden euro’s.
Veiligheidsinformatieblad
Dat lachgas vervoeren en opslaan niet zonder gevaar is, blijkt wel uit het bijbehorende veiligheidsinformatieblad van de vereniging. De scheikundige naam van lachgas is distikstofoxide. Dit valt onder de zogenoemde oxiderende gassen en de richtlijnen van het vervoer gevaarlijke stoffen (ADR). Onder het kopje gevaren, rubriek 2 op het blad, staat dat het gas een brand kan veroorzaken of bevorderen en dat er kans is op ontploffingsgevaar bij verwarming. De gevolgen bij een ongeval kunnen dus groot zijn. En blussen met water is ook niet verstandig, want bij contact met vloeistof kunnen er vrieswonden ontstaan. Beter is om te blussen met nevel of een sproeier.
Wat betreft de opslag staan er op het veiligheidsblad ook duidelijke instructies. Zo moet het gas worden bewaard in een goed geventileerde ruimte, waar de temperatuur lager is dan 50 graden. De houders moeten rechtop staan en beveiligd zijn tegen omvallen. Bovendien moeten ze regelmatig worden gecontroleerd om te kijken of de conditie van bijvoorbeeld de flessen nog in orde is. Om explosiegevaar te voorkomen, mogen de houders ook niet in de nabijheid van hitte- en ontstekingsbronnen worden bewaard.
Inspecties
We ontvangen inmiddels signalen dat de Inspectie Leefomgeving en Transport actief bedrijven aan het inspecteren is om te beoordelen of zij conform wet- en regelgeving handelen met lachgas. Ondernemers die vragen hebben over het vervoer of de opslag van gevaarlijke stoffen, zoals lachgas, kunnen contact opnemen met onze ledenservice via 079 3467346 of een e-mail aan [email protected].
ADR-seminars
In samenwerking met Grimbergen organiseren we traditiegetrouw elke twee jaar vijf seminars over de ADR-wijzigingen. Dit jaar is de opzet van de seminars geheel vernieuwd. Behalve alle wijzigingen wordt er nu ook een aantal nieuwe ontwikkelingen toegelicht, zoals de toepassingen van eCall (automatisch 112 bellen) bij het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Extra regiobijeenkomsten over wijzigingen ADR 2025 en PGS-15
21 november 2024
Heinenoordtunnel krijgt categorie C voor gevaarlijke stoffen
8 november 2024
ADR-regels soms niet nageleefd bij gevaarlijke stoffen
2 mei 2024
Ledenvraag | Is de heftruck ADR-plichtig?
22 april 2024
Prinses Margriettunnel afgesloten in weekend Koningsdag
11 april 2024
Groot onderhoud op de snelwegen rond Utrecht; veel verkeershinder in 2024
4 april 2024
Overgangsregeling ARIE-regeling loopt bijna af
5 december 2023
Logistiek overleg: evofenedex, TLN en Rijkswaterstaat verdiepen samenwerking
14 november 2023
Werk je met gevaarlijke stoffen? Check of je ARIE-plichtig bent
17 september 2023