skipToContentskipToFooter

Complexer wordende keten is een steeds grotere uitdaging

15-04-2024 Het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, de geopolitieke ontwikkelingen en niet in de laatste plaats de toenemende wensen (lees eisen) van de klant, maken het werk van de binnendienstmedewerker er niet eenvoudiger op. 

Je hebt er tot vorig jaar waarschijnlijk nog niet zoveel van gemerkt, maar de duurzaamheidswetgeving gaat een enorme impact hebben op import- en exportprocessen. Denk bijvoorbeeld aan de CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism); de correctie op de CO2-uitstoot van goederen die je invoert, die vanaf oktober 2023 van kracht is. Of de EUDR (European Union Deforestation free Regulation), waarmee je moet aantonen dat jouw producten ontbossingsvrij zijn. En dit zijn slechts twee voorbeelden die Willemijn Gwanmesia op de Dag van de Binnendienst de revue laat passeren.

Op deze dag is er ook aandacht voor de inrichting van de organisatie zelf. Anthio Straten, Senior Manager Customs & Compliance bij Capri Holdings (waaronder bekende merken, als Versace en Jimmy Choo vallen), vertelt hoe je je binnendienstorganisatie optimaal kunt inrichten om te voldoen aan alle wet- en regelgeving.

Er is ook ruimte voor de vraag hoe je omgaat met veeleisende klanten die weinig boodschap hebben aan veranderende omstandigheden, zoals de Douane die een zending tegenhoudt of een bepaalde zeeroute die gestremd is. Hoe kun je gedoe voorkomen en hoe zorg je ervoor dat alle partijen (sales, directie, klanten en leveranciers) tevreden zijn en blijven?

Maar er wordt niet alleen ingezoomd op actuele gebeurtenissen en op de impact daarvan op de binnendienst. Ook voor praktische workshops rond altijd actuele onderwerpen, als DMS (Douaneaangiften Management Systeem), ICC Incoterms® 2020, digitalisering en de samenwerking tussen de binnendienst en sales, kunnen deelnemers aan de Dag van de Binnendienst terecht. Kortom: het is de dag waar elke binnendienstprofessional bij moet zijn. Deelname is exclusief voor leden van evofenedex.