DAF: “De energietransitie gáát gebeuren”
Leestijd: 5 minuten
Heldere boodschap van de truckfabrikant: wachten kan niet meer
06-05-2024 DAF is een van de partijen die op 28 mei meedoet aan het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event bij evofenedex. De Nederlandse truckmaker was vijf jaar geleden de eerste original equipment manufacturer die elektrische trucks op de markt bracht en heeft een duidelijke boodschap: in actie komen is dringend noodzakelijk.
Eelco van Veen is directeur Internationale Fleetsales en Batterij-elektrische Trucks bij DAF. Hij is nauw betrokken bij de deelname van DAF aan het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event en licht alvast een tipje van de sluier op van de presentatie die daar wordt gehouden door zijn collega Lucas Willems. “De belangrijkste vraag die iedereen bezighoudt, is welke technologieën die zero-emissie ondersteunen er gaan komen. DAF was de eerste truckfabrikant die met een batterij-elektrische truck op de markt kwam, waarbij er eerst sprake was van een bereik van honderd kilometer, daarna tweehonderd km en inmiddels komen de XD en XF Electric tot wel vijfhonderd kilometer ver. Dus de ontwikkelingen gaan snel”, zegt Van Veen.
Slim samenspel
Ergens in de komende tijd gaat de toename van het aantal kilometers op één lading wel wat afvlakken, al was het maar omdat batterijtechnologie en energiedichtheid ook hun grenzen hebben. “Maar dat betekent tegelijkertijd dat je met elektrische voertuigen die een bereik tussen de 400 en 500 kilometer hebben bij heel veel transportbedrijven al 70 tot 80 procent van de ritten kunt ondersteunen”, aldus Van Veen. “Dan is wel de juiste laadstrategie belangrijk. Het is, als het om laden gaat, een slim samenspel aan het worden tussen voertuigeigenschappen en de manier waarop je je laadstrategie definieert. Daar bedoel ik mee: ben je in staat om ’s nachts je voertuigen op te laden, ze overdag leeg te rijden en dan ’s nachts weer op te laden? Of is het een betere strategie om ’s morgens met een volle batterij te beginnen en ergens tussen de middag wat extra kilometers bij te laden?”
Electrische truckvarianten
DAF gaat de aanwezigen op het evenement alles vertellen over de inmiddels leverbare elektrische truckvarianten in de XD- en XF-serie: trekkers, bakwagens, verschillende as-configuraties, verschillende batterijpakketten en diverse laadmogelijkheden. Van Veen: “We adviseren graag over hoe je elektrische trucks optimaal kunt inzetten voor transportopdrachten. Dan kijken we zowel naar het voertuig zelf als naar de beschikbare of benodigde laadinfrastructuur. Die specificaties zijn voor bijna elk bedrijf anders, maar we hebben daar uitgebreide simulatiemodellen voor. Daarmee kunnen we vooral laten zien wat de energiebehoefte is voor een bepaalde route, rekening houdend met dingen als verkeersdrukte, weersomstandigheden en beschikbare laadinfrastructuur.”
Het moment van 'we moeten het allemaal nog maar eens zien' is voorbij
DAF heeft verder een heldere boodschap voor alle ondernemers: wachten kan niet meer, in actie komen is dringend gewenst. “Onze boodschap is, zowel voor transporteurs als hun opdrachtgevers: de energietransitie gáát gebeuren, hoe je het ook wendt of keert. Dit is niet meer een situatie waarover je, zoals vier jaar geleden, kunt denken: nou, we moeten het allemaal nog maar zien. Dat moment is voorbij.
Zelfs als je momenteel last hebt van netcongestie, betekent dat niet dat je je afzijdig kunt houden van elektrisch voertuigen. Het is voor iedereen van groot belang om nu al na te denken over de toekomst en over aansluitingen op het elektriciteitsnet om het laden van elektrische auto’s mogelijk te maken”, zegt Van Veen stellig.
Volgens DAF ligt het voor de hand dat er in de toekomst een combinatie komt van publiek laden en laden bij de transporteur of, waarschijnlijker, bij de opdrachtgever en zijn magazijnen. “Het zal duidelijk zijn dat de laadinfra vooral bij bijvoorbeeld een Albert Heijn staat, daar waar transport gebeurt, en niet op de thuisbasis van de transporteurs”, stelt Van Veen. “Wat wij merken is dat we bij het bedenken van oplossingen steeds vaker met twee partijen om de tafel zitten: de verlader én de transporteur. Die moeten ineens veel meer met elkaar afstemmen, er is een totaal nieuwe dimensie. We moeten er allemaal rekening mee houden dat we tijdig de infrastructuur regelen. En tijdig betekent zo ongeveer nú. Je bent als ondernemer op dit moment nog net niet te laat, maar je moet er wél mee beginnen.”
Nieuwe fase
Op dit moment ligt er volgens Van Veen veel van de dwang richting zero-emissie bij de producenten van elektrische voertuigen. Maar langzamerhand komen die e-trucks beschikbaar en dient zich een nieuwe fase aan. “Wij kunnen straks, in de tweede helft van dit jaar, de elektrische XB, XD en XF leveren. Als er dan een compleet aanbod is, verschuift de aandacht naar de transporteurs en hun opdrachtgevers. De overheden zullen op allerlei manieren aanmoedigen die voertuigen te gebruiken. En daar speelt zeker ook de laadinfrastructuur een rol bij”, aldus Van Veen.
Wat er volgens hem ook is veranderd: transportondernemers moeten gaan handelen naar de duurzaamheidsstrategie van hun opdrachtgevers. Grotere bedrijven zijn al verplicht om hun CO2-uitstoot in kaart te brengen en zullen zonder twijfel ook aankloppen bij hun toeleveranciers en transporteurs. “Een wezenlijk deel van het transport zal met zero-emissie moeten worden uitgevoerd, die verplichting is in de afgelopen twee jaar beduidend sterker geworden. En die verplichting druppelt straks vanzelf door naar de kleinere transporteurs”, waarschuwt Van Veen. De aangekondigde zero-emissiezones zijn volgens hem wellicht iets minder urgent geworden omdat er overgangsregelingen zijn gekomen, maar ook die vormen slechts beperkt uitstel.
Idee fixe
In de presentatie van 28 mei zal DAF ook de nodige onduidelijkheden wegnemen over baterijpakketten en de grootte daarvan, aldus Van Veen. “Ik loop nu al aan aantal jaren mee, maar dat hele idee van de grootte van de batterij en het beschikbare bereik is een soort idee-fixe geworden. Met zoveel mogelijk stroom en zo groot mogelijke batterijpakketten kom je misschien het dichtst in de buurt van het dieselmodel, waarbij je nauwelijks beperking hebt qua kilometrage. Maar heel simpel: als je in een shuttledienst over een afstand van 15 of 30 kilometer continu op en neer rijdt tussen twee punten, kun je met een kleinere batterij prima toe. Al is dat natuurlijk een beetje afhankelijk van hoeveel tijd je hebt tussen de ritten door om weer even een paar kilowattuur (lees: kilometers) bij te laden. Dat wordt een deel van onze boodschap.”
Niet wachten
Wachten tot elektrische voertuigen net zo flexibel zijn als diesels heeft geen zin, zegt de DAF-man stellig. Dat stadium gaat nooit komen, bij de planning van ritten met elektrische trucks zal altijd de beschikbare stroom een rol spelen. Het wordt een andere manier van rijden én plannen. “Als je wacht op elke nieuwe stap in de technologie, kan ik je verzekeren dat je nooit zult beginnen en dat je per definitie te laat bent”, zegt Van Veen. “Ik heb het meegemaakt dat klanten vijf jaar geleden zeiden: een bereik van 100 kilometer is niet genoeg, ik moet 200 kilometer hebben. Maar toen we 200 konden aanbieden, zeiden ze: ik hoor dat er auto’s komen die 400 kilometer halen, daar wacht ik nog wel even op. Daarna hoorden ze verhalen over megawatt-chargers, waarmee je in heel korte tijd heel veel kunt laden. Dat klopt wel, maar ook die technologie is in de komende jaren nog niet operationeel beschikbaar. Er zijn wel experimenten mee, maar het duurt minstens drie jaar voordat de eerste grote laders echt praktisch haalbaar zijn. En tegen die tijd zijn er vast weer visionairs die van alles aankondigen. Dus de moraal is: wacht niet, maar kom nu in actie.”
Dit artikel is gepubliceerd in EM 3/2024
Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
Schrijf je in voor het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 28 mei in Zoetermeer
Gerelateerde nieuwsberichten
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Walstroomvoorzieningen voor ECT-containerterminals in Rotterdam
11 september 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024
Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens
31 juli 2024
Zero-emissiezone: kijk of er voor jou een ontheffing mogelijk is
21 juli 2024
Meerderheid van bedrijven verwacht te investeren in verduurzaming
11 juli 2024
Studenten helpen bedrijven bij logistieke innovatie en efficiëntie
8 juli 2024