skipToContentskipToFooter

CO2-monitoring is de eerste stap om CO2 te reduceren

03-05-2024 Het project 'Snel CO2-monitoring', dat in samenwerking met de Topsector Logistiek wordt uitgevoerd door Buck Consultants International (BCI) en evofenedex, schept een helder beeld van de cruciale rol van CO2-analyse in het bevorderen van duurzame logistiek.

Het project waaraan veertig bedrijven gedurende een half jaar deelnamen, identificeerde niet alleen significante voordelen, maar bracht ook uitdagingen aan het licht. Voor het werven van deelnemers aan het onderzoek werkten evofenedex en BCI samen om geïnteresseerde leden te vinden die bereid waren maandelijks de carbon footprint van hun goederentransport te laten monitoren. En die deelnemers waren snel gevonden. Thomas Reitsma, manager Vervoer van evofenedex: “Er was veel animo, daar werd ik positief door verrast. Maar er stonden dan ook wel veel voordelen tegenover. Zo krijg je als bedrijf door deelname precies inzicht in waar je nu staat en hoe je in de toekomst verder kunt verduurzamen. Bovendien levert het waardevolle kennis op door in kleinere groepjes bedrijven samen te werken. Zo kun je van elkaar leren.”

"Het grootste probleem was het genereren van de juiste data, maar dat is uiteindelijk toch goed gelukt!"

Laura van Hal

Buck Consultants

laura_van_hal_jpeg.jpg

Uitdagingen

Abdulsamad Munir, werkzaam bij BCI, benadrukt het belang van het vinden van de juiste balans tussen interne en externe gegevens om een nauwkeurige CO2-footprint te verkrijgen. Hij licht de verschillen tussen de bedrijven toe. “Iedere deelnemer zat in een ander traject wat betreft het genereren van data. De ene onderneming had meer verzendinformatie, de andere meer pakketinformatie en sommige ondernemingen hadden hun systemen nog niet goed op orde om data te genereren. “

“Het grootste probleem tijdens het onderzoek was dan ook het genereren van de juiste data, maar dat is uiteindelijk toch goed gelukt”, meent Laura Van Hal (collega van Abdulsamad bij BCI). “Het is in sommige gevallen best lastig om externe gegevens op te vragen bij vervoerders, zeker als je er meerdere hebt. Maar ik denk overall dat we een goed inzicht hebben gekregen in de situatie." Abdulsamad vult Laura aan: “Inmiddels weten alle bedrijven welk informatie nodig is en hoe ze bepaalde data eventueel kunnen opvragen bij vervoerders waarmee ze samenwerken."

De consultants zien dit als één van de grote voordelen van het onderzoek: de koppeling van de juiste data aan brandstofgebruik, dat immers verantwoordelijk is voor de CO2-uitstoot. Zo bracht het onderzoek ook in beeld wat de gevolgen zijn als je niet de juiste of als je onvoldoende gegevens hebt. Laura illustreert: “Bij onze maandelijkse overleggen met de deelnemers lieten we ook wel eens zien wat het effect daarvan is. Stel dat je perfecte brandstofdata hebt, maar je ordergegevens kloppen niet. Dan kan je brandstofverbruik dus over veel minder orders gespreid worden, waardoor je gemiddelde uitstoot veel hoger ligt dan dat eigenlijk het geval is.”

Inzichten

Deze inzichten kwamen naar voren met behulp van de CO2-inventarisatietool BigMile, die door BCI en evofenedex is gebruikt. Door de analyse van de data werd ontdekt hoe de uitstoot over de orders verdeeld is naar gelang afstand, lading en locatie van de klant. De tool geeft hierbij zowel de totale uitstoot, als ook de gemiddelde uitstoot per ton/kilometer. Laura: "Zo kun je zien hoe efficiënt je transport per klant is georganiseerd en kun je gericht verbetermaatregelen doorvoeren, zoals het optimaliseren van routes en het verbeteren van de beladingsgraad.”

"Het idee en de urgentie van CO2-uitstoot verminderen dringt steeds verder door in de keten"

Thomas Reitsma

manager kerngebied vervoer van evofenedex

500x500-Thomas-Reitsma.jpg

Verschillende uitkomsten, maar voor iedereen nuttig

“Voor de deelnemers is het onderzoek een goed traject geweest”, denkt Reitsma. “Voor de één zal het een mooi begin zijn geweest om te kijken waar men staat, voor een ander heeft het onderzoek al opgeleverd dat men weet wat de volgende stappen moeten zijn. Verschillende uitkomsten dus, maar voor iedereen nuttig. Zo hopen we dat er een sneeuwbaleffect ontstaat in de hele sector om ook actie te ondernemen.

Zo dringen het idee en de urgentie van CO2-uitstoot verminderen steeds verder door in de keten. Enerzijds vanuit intrinsieke motivatie en anderzijds natuurlijk vanuit de rapportageverplichtingen (Corporate Sustainability Reporting Directive - CSRD) opgelegd in Europese wet- en regelgeving. Want dat is een volgende stap. Nu duidelijk is waar we staan, is het tijd om te kijken waarheen we willen en hoe we gaan inzetten op een reductiestrategie. Niet alleen voor een bedrijf, maar vooral ook voor de hele keten."

Nieuw onderzoeksproject 2024

In 2024 is er voor bedrijven weer een nieuwe mogelijkheid om deel te nemen aan het project. Op dit moment is er nog plek voor enkele bedrijven. CO2-monitoring is de eerste stap om CO2 te reduceren. Als bedrijf neem je, als onderdeel van dit project, daarom ook deel aan een netwerk van verschillende bedrijven, die met elkaar kennis uitwisselen hoe zij CO2-uitstoot reduceren. In de periode mei tot en met december 2024 worden er voor dit doel ook bijeenkomsten (online en fysiek) georganiseerd. Lees over hoe andere deelnemers het project uit 2023 hebben ervaren.

Meer informatie en aanmelden

Wil je meer weten over de inhoud van het project en heb je interesse in deelname, neem dan contact met ons op via 079 3467 346 en vraag naar Mark van Geest, projectleider Vervoer. Of maak gebruik van het onderstaande contactformulier.

Meer informatie en aanmelden

Wil je meer weten over de inhoud van het project en heb je interesse om deel te nemen, neem dan contact met ons op via 079 3467 346 en vraag naar Mark van Geest, projectleider Vervoer. Of maak gebruik van het contactformulier hieronder.

Duurzaam Vervoer Inspiratie Event

Kom in contact met de CO2-analysetool van BigMile tijdens het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 28 mei in Zoetermeer.

logistiek_platform.jpg