skipToContentskipToFooter

Investeringen in infrastructuur zijn van groot belang om Nederland bereikbaar te houden

05-07-2023 Het Rijk wil naast het eerder aangekondigde stopzetten van aanlegprojecten ook nog 2 miljard euro bezuinigen op infrastructuur. Dat blijkt onverwachts uit de plannen van minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat, die vandaag besproken worden in de Tweede Kamer. Dit is nadelig voor handels- en productiebedrijven. Die lopen immers nu al vaak tegen de tekortkomingen van de Nederlandse infrastructuur aan. Afgelopen jaar liep de economische schade op tot 1,7 miljard euro.

Het nieuwe bezuinigingsvoorstel van 2 miljard euro moet uit het Mobiliteitsfonds komen en is nog niet met de sector besproken. Dit terwijl evofenedex met de Logistieke Alliantie* al vorige maand aan de bel trok over grote economische schade voor het bedrijfsleven door tekortkomingen in de Nederlandse infrastructuur. “Dat nu mede door stikstofproblematiek bepaalde projecten op pauze gaan is erg vervelend, maar nog wel te begrijpen. Daarnaast ook nog eens 2 miljard euro bezuinigen is echter onacceptabel”, aldus Eveline Jonker van evofenedex.

Hard gelag

Dat door de stikstofproblematiek nu een groot deel van de infrastructurele projecten geen doorgang kan vinden, is een hard gelag voor transport-, handels- en productiebedrijven. Deze moeten voor het vervoer van producten, goederen en grondstoffen immers kunnen vertrouwen op een goede en betrouwbare infrastructuur. Dit geldt niet alleen voor de wegen maar ook voor de water- en spoorwegen.

Meer duidelijkheid

Woensdagmiddag 5 juli 2023 gaat de Tweede Kamer in debat met minister Harbers. Na dit debat zal er meer duidelijkheid zijn over welke projecten nu voorlopig op pauze worden gezet en wat de bezuiniging van 2 miljard euro op termijn voor gevolgen heeft. evofenedex volgt het debat en houdt haar leden op de hoogte.

*De Logistieke Alliantie is een netwerkorganisatie van 16 partijen die hun krachten hebben gebundeld om de handel en logistiek te versterken. De leden bestaan uit evofenedex, Port of Rotterdam, Air Cargo Netherlands (ACN), Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, VNO-NCW, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Schiphol Group, Ondernemend Amsterdam (ORAM), MKB Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Deltalinqs, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), ProRail, Bouwend Nederland en Port of Amsterdam.