Zo zorgt Stella voor een veilige opslag van lithiumbatterijen
"Better safe than sorry"
Zo zorgt Stella voor een veilige opslag van lithiumbatterijen
Update 01-03-2022 Dit jaar verschijnt de langverwachte PGS 37: de richtlijn voor opslag van lithium-ionbatterijen. Bedrijven die hiermee te maken hebben, hebben veelal al hun eigen regels en procedures opgesteld. Zo ook Stella, fabrikant van e-bikes. Op de online Dag van het Veilige Magazijn op 30 maart vertellen ze hier meer over in hun workshop.
De lithium-ionbatterijen in een boormachine, telefoon of fiets hebben één ding met elkaar gemeen: ze hebben allemaal ooit in een magazijn of distributiecentrum in opslag gelegen. En daar kleven risico’s aan, omdat deze accu’s brand- en explosiegevaar met zich meebrengen. evofenedex heeft daarom een eigen netwerkgroep – Netwerkgroep Lithiumbatterijen – waar deelnemers kennis en ervaringen uitwisselen over het veilig opslaan en vervoeren van batterijen. Er is namelijk nog geen Nederlandse regelgeving op dat gebied. Die is wel in de maak: de PGS-37-richtlijn voor opslag van lithiumbatterijen wordt medio 2022 verwacht.
Kleine lettertjes
Tijdens de laatste bijeenkomst van de netwerkgroep vertelde Menno Wiltink, SHEQ-manager bij Stella, hoe de fabrikant van e-bikes de veiligheid borgt rond alle batterijenopslag binnen het bedrijf. “Voor zover er regels en richtlijnen beschikbaar zijn, sluiten wij ons daarbij aan, waar mogelijk. Bijvoorbeeld de ADR-regels voor verpakking en etikettering. Via de netwerkgroep halen wij de laatste kennis op, maar we geven daar ook input, bijvoorbeeld door mee te denken over het inrichten van processen. Als het om veiligheid gaat, moet je geen informatie voor jezelf houden. Voor de kleine lettertjes of moeilijker te begrijpen wetgeving gebruiken we mede de expertise van evofenedex, die een jaarlijkse audit bij ons doet.”
Accuronde op de afdelingen
Het hoofdgebouw annex distributiecentrum van Stella staat in Nunspeet. De meeste processen waren daar al ingericht voordat de voorlopige richtlijnen beschikbaar waren, dus Stella werkt volgens Wiltink vooral op basis van zelf opgestelde regels. “We hebben bijvoorbeeld na sluitingstijd geen fietsaccu’s meer in het hoofdgebouw. Hiervoor hebben we op alle afdelingen de accuronde ingericht. Zo is iedereen zelf verantwoordelijk om zijn werkomgeving aan het eind van de middag accuvrij te maken. Als deze regel niet nageleefd wordt, zijn er harde consequenties. Het lijkt een drastische maatregel, helemaal wanneer je het aantal accu’s in de markt afzet tegen het aantal incidenten, maar wij zeggen: better safe than sorry.”
Een andere maatregel is dat alle geretourneerde accu’s, die van klanten komen, in de daarvoor bestemde ASP-containers opgeslagen liggen. Dit zijn ADR-gecertificeerde vervoerscontainers voor gevaarlijke stoffen, waarin een FirePro-brandbeheersunit zit. De batterijen worden vervolgens onderworpen aan een volledige inspectie (visueel, eventueel met warmtecamera en batterijtester), waarna ze in sommige gevallen veiliggesteld kunnen worden om de supply chain weer in te gaan. “Dit doen we omdat accu’s uit het veld (ongeacht het merk of de herkomst) iets eerder gekenmerkt worden als hoger risico. Je kunt aan de buitenkant vaak niet zien of er iets met een accu is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan een grote klap of waterschade.”
Hoog en laag risico
Voor alle mogelijke incidenten heeft Stella procedures opgesteld. Zo maakt het bedrijf onderscheid tussen ‘hoog risico’ en ‘laag risico’. Wiltink: “Bij een incident dat onder het hoge risico valt, doen wij zelf niets met de accu. Dan wordt er een specialistisch bedrijf en/of de brandweer ingeschakeld, die over luchtmaskers en andere bescherming beschikken. De rook die vrijkomt bij een eventuele lithium-ionbrand is erg giftig, daar moet je gewoon niet mee rommelen. Bij een laagrisico-incident proberen wij de accu altijd veilig uit het pand te krijgen. We stoppen die dan in een brandveilige tas in een zandbak.” Alle procedures zijn tot stand gekomen in samenspraak met de lokale brandweer en in de praktijk getoetst. Ze zijn bekend bij alle werknemers die met accu’s werken en hangen overal goed zichtbaar in het pand. “Alleen iets op papier hebben staan, is niet voldoende.”
Test met Stella-accu’s
Wiltink vindt dat de totstandkoming van de PGS 37 erg lang duurt, maar begrijpt dit wel. “Het is nog een erg nieuw product, dus nergens ter wereld zijn hier al duidelijke richtlijnen voor. Men weet nog niet wat er allemaal kan gebeuren met deze nieuwe batterijen. Wel is er in 2019 op de Maasvlakte een test gedaan met Stella-accu’s, waarbij het FirePro-brandbeheerssysteem met sprinklerinstallatie werd ingezet. Hetzelfde systeem is in gebruik in alle dertien compartimenten van het Accu Distri-butie Centrum van Stella. Bij de test werd een pallet met lithium-ionbatterijen in brand gestoken, waarna dit incident met succes werd onderdrukt. De landelijke brandweer, grote verzekeringsmaatschappijen en andere organisaties waren hierbij betrokken. “Maar ik denk dat veel bedrijven de regelgeving afwachten, want dergelijke tests in installaties zijn erg duur.”
De Netwerkgroep Lithiumbatterijen kan volgens Wiltink een belangrijke rol vervullen in de aansluiting van de PGS 37 bij de praktijk: “Het is cruciaal dat alle risico’s uit de industrie goed benoemd worden, en dat de regels die nu opgesteld worden, ook getoetst worden door de mensen die ermee moeten gaan werken. Zodat de maatregelen die mogelijk gaan komen, hanteerbaar en werkbaar blijven.”
Tips en handvatten van Stella Fietsen ontvangen?
Wil jij aan de slag met een veilige opslag van lithiumbatterijen en de voorbereiding van de komende PGS-37 richtlijn? Dan mag jij de online Dag van het Veilige Magazijn op 30 maart niet missen. Menno Wiltink, SHEQ-manager bij Stella, vertelt hoe de fabrikant van e-bikes de veiligheid borgt rond alle batterijenopslag binnen het bedrijf. Hij behandelt de uitdagingen die Stella Fietsen tegenkwam, maar geeft ook praktische tips en handvatten die je kunt toepassen in je eigen magazijnomgeving. Of je nu een groot of een wat kleiner bedrijf bent.
Op het evenement wordt ook de Prijs Veiligste Magazijn uitgereikt. Kanshebbers zijn Timberland, Bressers Metaal en DSM. De online Dag van het Veilige Magazijn wordt ook dit jaar weer georganiseerd door evofenedex en BMWT, in samenwerking met Tempo Team.
Gerelateerde nieuwsberichten
Definitieve conceptversie PGS 15 gepubliceerd
12 december 2024
Extra regiobijeenkomsten over wijzigingen ADR 2025 en PGS-15
21 november 2024
evofenedex organiseert Dag van de PGS 37-2 op 27 november
5 november 2023
Conceptversie PGS 37-2 verschenen
31 maart 2022
Werk je met gevaarlijke stoffen? Dit verandert er in 2022
13 december 2021
Nog even wachten op regels lithiumbatterijen
15 november 2021
Vijf grootste misverstanden over CMR-stoffen
16 juni 2020
evofenedex houdt van 15 tot en met 19 juni de Week van de Veiligheid
25 mei 2020
Onderzoek: Nederland werkt veiliger met gevaarlijke stoffen dan het buitenland
16 augustus 2018