skipToContentskipToFooter

Het verzuimpercentage daalde van 8 procent naar 3,5 procent

02-10-2019 - Een project over duurzame inzetbaarheid werkt pas echt als het ook door de werkvloer wordt gedragen. HR-manager Roos van der Burg van de Bergschenhoek Groep bv weet daar alles van. Sinds 2013 is het bedrijf intensief bezig met het project ‘Wij zijn Duurzaam Inzetbaar’. Al snel leverde dat een verlaging in het verzuimpercentage op. En inmiddels is het project onderdeel geworden van de bedrijfscultuur.

Bij Bergschenhoek Groep bv werken vooral veel medewerkers met lange dienstverbanden. Het lang kunnen behouden en kunnen inzetten van medewerkers is dan ook belangrijk. Bij het project ‘Wij zijn Duurzaam Inzetbaar’ ging het niet alleen om vitaliteit maar ook om ontwikkeling, samenwerken en eigenaarschap. Het verzuimpercentage ging daardoor van 8 procent naar 3,5 procent. “Het verzuimpercentage is momenteel nog steeds laag”, zegt Roos. “Als familiebedrijf zijn we erg betrokken bij onze medewerkers en we vinden het belangrijk om onze medewerkers lang en goed te kunnen inzetten. Daarom is het mooi te zien dat de inzet op duurzame inzetbaarheid nu zijn vruchten afwerpt.”

Initiatief

Roos vertelt dat Bergschenhoek Groep bv na enkele jaren ziet dat het project meer e¬ ect heeft gehad dan alleen een verlaging van het ziekteverzuim. Het project heeft onder andere invloed op de bewustwording en de wederkerigheid van de medewerkers. Ze trekken eerder aan de bel als er iets aan de hand is, of gaan zelf zoek naar oplossingen. Roos vertelt hierover: “Medewerkers hebben nu door dat ze zelf ook iets kunnen doen aan hun eigen duurzame inzetbaarheid. Voorheen lieten ze de situatie dan eerder op zijn beloop en daardoor kregen we meer ziekmeldingen. Ik denk eigenlijk dat sommige medewerkers het zelf niet eens door hebben dat ze nu zo goed bezig zijn met duurzame inzetbaarheid. Het gaat dus zowel bewust als onbewust. Duurzame inzetbaarheid is de afgelopen jaren normaal geworden in onze bedrijfscultuur. Dat vind ik leuk om te zien.”

Trainer

Toen het bedrijf startte met het project introduceerde het een bedrijfszorgpakket en er volgden training via trainings- en coachingsbureau LIJV.nl. “Afgelopen zomer hadden we weer twee trainingen via LIJV.nl. Onze medewerkers kennen en herkennen inmiddels trainer Remco en stellen hem allerlei vragen als ze hem zien. Het personeel is zich er meer van bewust dat het belangrijk is om fysiek op de juiste manier te werken, bijvoorbeeld bij het tillen van producten. Als gevolg daarvan merk ik dat mijn werk als HR-manager verschuift van oplossingsgericht na een ziekmelding naar preventief te werk gaan”, vertelt Roos.

Bergschenhoek Groep Academy

Vanwege het tekort aan goed technisch personeel is Bergschenhoek Groep bv momenteel bezig met het opzetten van een eigen Bergschenhoek Groep Academy. Op deze manier kan het bedrijf toch mensen aannemen die momenteel nog niet de juiste opleiding hebben. Roos: “We zijn continu bezig met zoeken naar manieren waarop werkzaamheden slimmer, beter of efficiënter kunnen. Maar heel veel van het werk blijft mensenwerk en daar kunnen we geen robots voor inzetten. En dat willen we nu ook niet. Via een eigen ‘academy’ kunnen mensen die net bij ons in dienst komen leren, hoe onze producten werken en meteen ook technische en sociale vaardigheden opdoen. Op die manier kunnen we ook nieuwe doelgroepen aantrekken, zoals jongeren die net van school komen of mensen die zich willen laten omscholen.”

“Als familiebedrijf zijn we erg betrokken bij onze medewerkers en we vinden het belangrijk om onze medewerkers lang en goed te kunnen inzetten. Daarom is het mooi om te zien dat de inzet op duurzame inzetbaarheid nu zijn vruchten afwerpt.”

Nieuwscafé op de Logistica

Voor het runnen van een slimme logistieke organisatie is het werven en behouden van goed personeel essentieel. Dit is niet altijd even makkelijk vanwege de veranderende arbeidsmarkt en toenemende automatiseringsmogelijkheden. Over hoe bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden, praten we je graag bij tijdens het door ons georganiseerde Nieuwscafé op de Logistica 2019 op 5, 6 en 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht. Ontmoet vakgenoten en experts en doe je voordeel met tips en handvatten om het personeelsbeleid en logistieke proces van jouw bedrijf toekomstproof te maken.