VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis bezoekt Aviko
Leestijd: 2 minuten
“Het is mooi dat Aviko zelf de regie neemt om zijn logistiek duurzamer te organiseren”
02-02-2023 Daniel Koerhuis (VVD) heeft deze week op uitnodiging van evofenedex een bezoek gebracht aan Aviko. Daar kreeg het Tweede Kamerlid een goed beeld van dit bedrijf, dat onlangs een duurzaam vrieshuis heeft geopend, de afgelopen jaren veel transport heeft overgezet van de weg naar de binnenvaart en nu bezig is zijn wagenpark te elektrificeren.
Als een van de grootste aardappelfabrikanten ter wereld heeft Aviko al de nodige stappen gezet om zijn logistiek te verduurzamen, maar er zijn nog veel uitdagingen. “Het is mooi dat Aviko zelf de regie neemt om zijn logistiek duurzamer te organiseren. Want het verduurzamen van de koelopslag en het koeltransport is belangrijk voor de concurrentiepositie van ondernemingen in Nederland”, aldus Daniel Koerhuis (3e van links op foto).
Duurzaam vrieshuis
Onlangs heeft Aviko het nieuwe vrieshuis in Steenderen in gebruik genomen. Er is veel geïnvesteerd in een zo laag mogelijk energieverbruik. Zoals een kleine 2800 zonnepanelen, duurzame isolatie en de inzet van natuurlijke koudemiddelen voor alle koel- en vriesactiviteiten. Daarnaast zijn het vrieshuis en de distributieafdeling grotendeels geautomatiseerd, waardoor veel zwaar werk door robots kan worden gedaan. Het nieuwe pand is BREEAM-gecertificeerd, waarmee de inpassing in de omgeving en het voldoen aan wettelijke en niet-wettelijke duurzaamheidsstandaards gegarandeerd is.
Inzetten op binnenvaart
Een paar jaar geleden heeft Aviko veel van zijn exportstromen van de weg overgezet naar de binnenvaart. Zo is een aanzienlijke besparing in CO2 gerealiseerd en de filedruk op de weg verminderd. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de Container Terminal Doesburg (CTD). De binnenvaart heeft wel te kampen met problemen op de vaarweginfrastructuur en een moeilijke bevaarbaarheid van onder andere de IJssel in tijden van droogte. Koerhuis gaat hier aandacht voor vragen bij de minister.
“Mogelijk kan door een paar aanpassingen aan de vaarweg, zoals het wegnemen van drempels, de bevaarbaarheid fors verbeterd worden. Ook moet er aandacht blijven voor de bedreigingen die laag water kunnen opleveren. Dat hebben we afgelopen zomer gezien: een omgekeerde modal shift bevordert de verduurzaming van de logistiek niet”, zegt het Tweede Kamerlid.
Vergroenen van wagenpark
Voor het transport tussen de fabriek en het koelhuis heeft Aviko ingezet op een elektrisch en autonoom rijdende vrachtauto. Dankzij een samenwerking met VDL is dit mogelijk. Het unieke van deze vrachtauto is dat deze zelfstandig over het terrein kan rijden. Het voertuig houdt daarbij rekening met ander verkeer en voetgangers. Een tweede stap is de vrachtauto’s die vanaf het vrieshuis naar de binnenvaartterminal pendelen, volledig elektrisch uit te voeren. De samenwerking tussen Aviko als verlader en CTD als vervoerder maakt duidelijk dat voor deze processen alle stappen in de transportketen bepalend zijn. En dat een goede afstemming op de gezamenlijke doelen tot resultaat leidt. Voor langere afstanden maakt Aviko ook gebruik van LZV-vrachtauto’s. Alleen is de regelgeving hiervoor per Europees land nog steeds verschillend.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Walstroomvoorzieningen voor ECT-containerterminals in Rotterdam
11 september 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024
Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens
31 juli 2024
Zero-emissiezone: kijk of er voor jou een ontheffing mogelijk is
21 juli 2024