skipToContentskipToFooter

Buitenlandse dienstverlening krijgt wederom een 9,5

30-01-2025 De diplomatieke posten van Stockholm en Toronto zijn door ondernemers als winnaars uitgeroepen van de Ambassadeprijs 2025. Deze wordt elke twee jaar uitgereikt en is een initiatief van de ondernemersverenigingen evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland, in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. De prijs werd vandaag voor de 21e keer op rij uitgereikt tijdens de Bedrijvendag van de Ambassadeursconferentie 2025 in Eindhoven.

Gemiddeld gaven de ondernemers die aan de verkiezing van de Ambassadeprijs 2025 meededen, de genomineerde diplomatieke en handelsposten een beoordeling van een 9,5 (uitmuntend) voor hun dienstverlening. Bijna twee derde van de respondenten gaf zelfs een 10. Vooral de persoonlijke inzet en de proactieve aanpak werden zeer gewaardeerd.

“Ondernemers hechten veel waarde aan de persoonlijke dienstverlening van de overheid, zo blijkt uit het onderzoek. Voor het bevorderen van internationale handel is een goede publiek-private samenwerking tussen ondernemers, ambassades en het ministerie van Buitenlandse Zaken van cruciaal belang”, aldus voorzitter Machiel van der Kuijl (op foto links) van ondernemersvereniging evofenedex.

Leggen van contacten

Bijna 95 procent van de respondenten heeft in de afgelopen twee jaar gebruikgemaakt van de diensten van een of meerdere Nederlandse diplomatieke of handelsposten in het buitenland. De aard van de ondersteuning betreft in de meeste gevallen het leggen van contacten met het lokale netwerk en het verschaffen van marktinformatie en -kansen. De follow-up wordt het meest vormgegeven door doorverwijzing voor verdere ondersteuning. Wijzen op een handelsmissie en informatie over subsidies en financiering volgen op enige afstand. Ook is er ondersteuning door samen te werken, contacten te leggen, mensen ergens te introduceren en door persoonlijke contact en advies.

Twee winnaars

Van de bedrijven die een beroep hebben gedaan op een Nederlandse diplomatieke of handelspost, heeft bijna 90 procent ook een specifieke post genomineerd. In totaal zijn 261 nominaties ontvangen, verspreid over 36 landen. De meeste nominaties betroffen ambassades, gevolgd door consulaten. “Ons buitenlandse netwerk van ambassades en consulaten is van groot belang voor bedrijven die internationaal actief zijn, met name voor het mkb. Onze posten zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor ondernemers in het buitenland en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan het bevorderen van internationale handel. De waardering van de buitenlandse dienstverlening met opnieuw een 9,5 is dan ook een stevig signaal van ondernemers aan de politiek om het bestaande postennetwerk zoveel mogelijk te behouden”, aldus plaatsvervangend directeur Beleid Thomas Grosfeld van VNO-NCW en MKB-Nederland.

De Nederlandse ambassade in de Zweedse hoofdstad komt dit jaar als winnaar van de grote posten uit de bus. Volgens de respondenten excelleert deze post in het leggen van lokale contacten, gastvrijheid en toegankelijkheid. Het consulaat-generaal in het Canadese Toronto is als winnaar van de kleine posten uitgeroepen. Deze post wordt met name gewaardeerd voor het leggen van contacten met het lokale netwerk en het geven van marktinformatie. Hoewel Toronto een kleine post is, zetten de medewerkers zich in voor een enorme reikwijdte aan problemen en situaties.

Aanvullende ondersteuning

Bijna drie op de vijf personen die een beroep hebben gedaan op een Nederlandse diplomatieke of handelspost in het buitenland zijn doorverwezen naar andere instellingen in het land van bestemming. Hoewel de meeste respondenten tevreden waren met de dienstverlening, werd in een aantal gevallen aangegeven dat er behoefte is aan meer ondersteuning in bepaalde regio’s. Landen zoals Maleisië en Ecuador werden hierbij het meest genoemd.

Netwerk versterken en uitbreiden

Ambassades en consulaten doen erg nuttig werk op het gebied van handelsbevordering, zo blijkt al jaren consequent uit onze onderzoeken. evofenedex pleit daarom al langer voor het versterken en uitbreiden van het netwerk van diplomatieke en handelsposten. De tweejaarlijkse Ambassadeprijs stimuleert de posten zich in te zetten voor bedrijven die internationaal actief zijn en hun medewerkers. Dit doen de ambassades en consulaten onder andere door het traceren van lokale (markt)informatie, het oplossen van handelsproblemen en het openen van deuren op hoog niveau. Zo hebben de posten een essentiële rol kunnen spelen bij het helpen van ondernemers die problemen ondervonden door de oorlog in Oekraïne en de conflicten in het Midden-Oosten.

Foto: Fotogeniek-Jeroen van der Meyde.