ING: impact autoheffingen VS op Nederland 230 miljoen euro
Leestijd: 1 minuut
“Schade noemenswaardig, maar nog redelijk beperkt”
28-03-2025 De directe impact van de Amerikaanse importheffingen op auto’s is voor Nederland beperkt, denken economen van ING. Het zou gaan om een hap van ongeveer 230 miljoen euro uit de economie, oftewel 0,02 procent van het bruto binnenlands product.
De Amerikaanse president Donald Trump kondigde afgelopen woensdag importheffingen op buitenlandse auto's aan van 25 procent, die vanaf 3 april gaan gelden. Hij zei in februari ook met meer heffingen van dezelfde hoogte te komen op Europese producten. Economen van ING keken daarom naar het scenario waarin een invoerheffing van 25 procent op alle producten gaat gelden. In dat geval zou de directe schade 3 miljard euro per jaar zijn voor Nederland. Dat is net geen 0,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Hoewel er in Nederland geen auto’s meer gemaakt worden, zijn veel Nederlandse bedrijven een belangrijke toeleverancier voor de Duitse auto-industrie.
Jaarlijks 8 miljard euro
“Dat is noemenswaardig, maar nog redelijk beperkt”, meldt ING-econoom Marcel Klok. Dit komt doordat consumenten in de Verenigde Staten (VS) op de korte termijn niet direct vervangers kunnen vinden voor Nederlandse of Europese producten. Als de VS de importheffingen blijvend verhogen, lukt het waarschijnlijk wel om alternatieven te vinden en wordt de negatieve impact groter.
In dat geval zou de impact van alleen autoheffingen na zes tot tien jaar oplopen tot 0,05 procent van het Nederlandse bbp, jaarlijks ongeveer 600 miljoen euro. Bij algehele importheffingen op producten uit de Europese Unie gaat het om een klap van jaarlijks 8 miljard euro, of 0,7 procent van het bbp.
Ruwe schattingen
ING benadrukt dat het om ruwe schattingen gaat. Het negatieve effect op de economie kan op de korte termijn ook groter zijn als handelsconflicten voor veel onzekerheid bij bedrijven en consumenten zorgen. Tegelijkertijd is het goed mogelijk dat Nederlandse en Europese bedrijven nieuwe afzetmarkten vinden die de VS deels vervangen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland grootste EU-importeur van goederen uit Mercosur-landen
28 maart 2025
CPB: VS importeren meer goederen
25 maart 2025
Europees actieplan staal en metalen heeft grote gevolgen voor handel en logistiek
24 maart 2025
Brussel stelt importheffingen op Amerikaanse producten uit tot medio april
21 maart 2025
Trends in Export 2025: van instinct naar inzicht
20 maart 2025
Data zijn de sleutel voor trade-compliance
17 maart 2025
Nederlandse goederenexport groeit met ruim 5 procent in januari
17 maart 2025
Ledenvraag | Import Verenigde Staten
13 maart 2025
Toch tijdelijk uitstel voor nieuwe importtarieven Mexico en Canada
7 maart 2025