Meer subsidie beschikbaar voor verduurzaming door vrachtwagenheffing
Leestijd: 2 minuten
Concept-meerjarenprogramma helpt bij aanschafkosten zero-emissie vrachtauto’s
17-07-2023 Het demissionaire kabinet heeft vrijdag haar plannen bekendgemaakt voor de verduurzaming van de transportsector op basis van de opbrengst van de vrachtwagenheffing. Het concept-meerjarenprogramma Verduurzaming en Innovatie Vervoerssector 2026-2030 voor de terugsluis van de vrachtwagenheffing laat zien dat er subsidiegeld beschikbaar komt. De subsidie is bedoeld voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s, het aanleggen van laadinfrastructuur, de bouw van waterstoftankstations met waterstofvrachtwagens en voor het verbeteren van de efficiëntie in ketenlogistiek.
De invoering van de vrachtwagenheffing is uitgesteld tot 2026 omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die tijd nodig heeft om de juiste voorbereidingen te treffen. evofenedex, TLN en VERN hebben steeds benadrukt dat de sector niet tot 2026 kan wachten. Het concept-meerjarenprogramma houdt rekening met een voorfinanciering op de terugsluis. Voor de jaren 2024 en 2025 zou dat gaan om respectievelijk 70 en 100 miljoen euro. Die bedragen worden in de latere jaren terugbetaald uit de inkomsten van de vrachtwagenheffing. Tijdens de presentatie van de begroting op Prinsjesdag zal duidelijk worden of de voorgenomen voorfinanciering voor 2024 en 2025 werkelijkheid wordt.
Voorfinanciering noodzakelijk
Het concept-meerjarenprogramma is een voorstel van het demissionaire kabinet dat in nauwe samenwerking met evofenedex, TLN en VERN tot stand is gekomen. De sectororganisaties zijn blij dat de plannen nu gepubliceerd zijn en hopen dat de voorstellen later dit jaar vastgesteld worden. De sectororganisaties zijn ook verheugd met de voorgenomen voorfinanciering, hoewel het beschikbare budget ook in de komende jaren niet toereikend zal zijn voor de plannen van ondernemers voor de inzet van zero-emissie trucks. Het concept-meerjarenprogramma is van cruciaal belang voor het slagen van de transitie naar een duurzame bedrijfsvoering in transport en logistiek. Het helpt bedrijven vooral bij de hoge aanschafkosten van zero-emissie vrachtauto’s.
Perspectief bieden
Het concept-meerjarenprogramma biedt geen oplossing voor ondernemers die voorlopig niet kunnen beschikken over de vereiste netaansluiting voor het opladen van elektrische vrachtauto’s. De sectororganisaties benadrukken dat er snel perspectief geboden moet worden aan bedrijven die actief zijn in stadslogistiek. Zij kunnen ter voorbereiding op de zero-emissiezones vanaf nu alleen nog elektrische vrachtauto’s aanschaffen. Die moeten dus ook in gebieden met congestie op het elektriciteitsnet probleemloos opgeladen kunnen worden.
Consultatie van start
Het ministerie stelt per direct een consultatie open voor het concept-meerjarenprogramma voor de terugsluis van de vrachtwagenheffing. Ondernemers kunnen de plannen online inzien en deze tot 4 september desgewenst van commentaar voorzien.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
“De grootste uitdaging is om goede CO2-data te verzamelen”
21 oktober 2024
Walstroomvoorzieningen voor ECT-containerterminals in Rotterdam
11 september 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024
Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens
31 juli 2024
Zero-emissiezone: kijk of er voor jou een ontheffing mogelijk is
21 juli 2024