skipToContentskipToFooter

China in 2023 derde leverancier elektrische auto’s in Nederland

05-06-2024 De Amerikaanse plannen een importheffing van 100 procent in te voeren op Chinese elektrische voertuigen, kunnen Europa meeslepen in het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China. Volgens de European Shippers' Council kan de actie van de VS gevolgen hebben voor het aanstaande besluit van de Europese Unie ook importheffingen in te voeren op elektrische voertuigen uit China.

De Amerikaanse president Joe Biden kondigde op 14 mei dit jaar nieuwe tarieven aan China aan. Dit op grond van sectie 301 van de Trade Act van 1974 (oneerlijke handel). De extra tarieven – bovenop eerdere tarieven, waaronder die van zijn voorganger president Donald Trump – hebben betrekking op de import uit China in verschillende sectoren. Zoals halfgeleiders (tariefstijgingen van 25 procent naar 50 procent), zonnecellen (van 25 procent naar 50 procent), elektriciteit voertuigaccu’s (van 7,5 procent naar 25 procent) en elektrische voertuigen (van 25 procent naar 100 procent).

Grote zorgen EU

Op de meeste van deze producten zijn in de Verenigde Staten (VS) al hoge invoerrechten of uitgebreide handelsmaatregelen van toepassing. Het bedrag aan import uit China dat onder de nieuwe tarieven valt, inclusief elektrische voertuigen, is met 18 miljard US-dollar dan ook laag. “In feite importeert de VS vrijwel geen elektrische voertuigen uit China. Het is echter een sector die de Europese Unie grote zorgen baart, die in oktober 2023 een antisubsidieonderzoek naar Chinese elektrische voertuigen heeft geopend, wat tot compenserende heffingen zou kunnen leiden. De actie van de VS kan daarom gevolgen hebben voor het aanstaande EU-besluit over compenserende rechten op China”, aldus de European Shippers' Council (de Europese organisatie voor verladers, waar ook evofenedex deel van uitmaakt). China heeft er al op gezinspeeld een invoerheffing van 25 procent in te voeren op auto’s uit de VS en de EU.

China op derde plaats

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde gisteren dat China vorig jaar in Nederland de derde leverancier van elektrische auto’s was. Na Duitsland en België kwamen deze in 2023 het meest uit China. In 2022 stond China nog op de twaalfde plaats van leveranciers van hybride en volledig elektrische auto’s.

In 2023 importeerde Nederland voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s (inclusief hybride) uit China. Dat is dertien keer meer dan in 2022. Circa twee derde van de uit China geïmporteerde elektrische auto’s is niet bestemd voor de Nederlandse markt, maar betreft quasi-doorvoer (doorvoer in buitenlands eigendom). Zonder deze doorvoer bedroeg de importwaarde 0,4 miljard euro, en was China de vierde leverancier voor Nederland in 2023, na Duitsland, België en Zuid-Korea. Europese importheffingen op Chinese elektrische auto’s kunnen deze cijfers doen veranderen.