skipToContentskipToFooter

Meerjarenprogramma voor terugsluis vrachtwagenheffing in miljoenennota

18-09-2024  Hoewel de vrachtwagenheffing pas vanaf 2026 ingaat, is het goed om te zien dat het meerjarenprogramma 2026-2030 voor de zogeheten terugsluis zichtbaar is in de gepresenteerde miljoenennota en de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De vrachtwagenheffing en de ‘terugsluis’ moeten bijdragen aan het behalen van de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen verder te reduceren, zoals overeengekomen in het Klimaatakkoord. Door de invoering van de vrachtwagenheffing betalen eigenaren van vrachtauto’s vanaf 2026 per kilometer voor het gebruik van autosnelwegen en een aantal hoofdwegen in ons land. De nieuwe heffing zal het eurovignet en een gedeelte van de motorrijtuigenbelasting vervangen. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector om verder te verduurzamen. Dit wordt de ‘terugsluis’ genoemd.

Geld naar subsidies en innovatie

De welbekende AanZET-subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s zal betaald worden uit de terugsluis. Dit geldt ook voor regelingen zoals de ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven’ (SPRILA) en de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM). Naast deze subsidies stelt het kabinet geld beschikbaar voor initiatieven die innovatie, samenwerking en efficiëntie in de logistieke keten stimuleren. Concrete voorbeelden daarvan zijn een onderzoek naar de SuperEcoCombi en het inrichten van een Expertisehuis Logistiek.

Verhoogde bedragen vanaf 2026

Overigens is het niet nieuw dat de AanZET-subsidie gefinancierd wordt via de terugsluis. Eerder kwam de minister van Infrastructuur en Waterstaat samen met evofenedex, TLN en VERN dat al overeen. De daarvoor benodigde voorfinanciering bood mogelijkheden om in 2024 en 2025 respectievelijk al 70 en 100 miljoen euro beschikbaar te stellen. Vanaf 2026 worden deze bedragen verder verhoogd. Dit om ervoor te zorgen dat het aantal elektrische vrachtauto’s verder kan toenemen volgens de berekende ingroeicurve. Deze gaat uit van 16.000 elektrische vrachtauto’s in 2030.

Belangrijke stap

Beleidsmedewerker Geert van Eijk van evofenedex is verheugd dat minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat de eerder ingeslagen weg voortzet. Het Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030 is een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van de Nederlandse logistieke sector.