Geld vrachtwagenheffing gestopt in verduurzaming wegvervoer
Leestijd: 1 minuut
Meerjarenprogramma voor terugsluis vrachtwagenheffing in miljoenennota
18-09-2024 Hoewel de vrachtwagenheffing pas vanaf 2026 ingaat, is het goed om te zien dat het meerjarenprogramma 2026-2030 voor de zogeheten terugsluis zichtbaar is in de gepresenteerde miljoenennota en de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De vrachtwagenheffing en de ‘terugsluis’ moeten bijdragen aan het behalen van de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen verder te reduceren, zoals overeengekomen in het Klimaatakkoord. Door de invoering van de vrachtwagenheffing betalen eigenaren van vrachtauto’s vanaf 2026 per kilometer voor het gebruik van autosnelwegen en een aantal hoofdwegen in ons land. De nieuwe heffing zal het eurovignet en een gedeelte van de motorrijtuigenbelasting vervangen. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector om verder te verduurzamen. Dit wordt de ‘terugsluis’ genoemd.
Geld naar subsidies en innovatie
De welbekende AanZET-subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s zal betaald worden uit de terugsluis. Dit geldt ook voor regelingen zoals de ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven’ (SPRILA) en de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM). Naast deze subsidies stelt het kabinet geld beschikbaar voor initiatieven die innovatie, samenwerking en efficiëntie in de logistieke keten stimuleren. Concrete voorbeelden daarvan zijn een onderzoek naar de SuperEcoCombi en het inrichten van een Expertisehuis Logistiek.
Verhoogde bedragen vanaf 2026
Overigens is het niet nieuw dat de AanZET-subsidie gefinancierd wordt via de terugsluis. Eerder kwam de minister van Infrastructuur en Waterstaat samen met evofenedex, TLN en VERN dat al overeen. De daarvoor benodigde voorfinanciering bood mogelijkheden om in 2024 en 2025 respectievelijk al 70 en 100 miljoen euro beschikbaar te stellen. Vanaf 2026 worden deze bedragen verder verhoogd. Dit om ervoor te zorgen dat het aantal elektrische vrachtauto’s verder kan toenemen volgens de berekende ingroeicurve. Deze gaat uit van 16.000 elektrische vrachtauto’s in 2030.
Belangrijke stap
Beleidsmedewerker Geert van Eijk van evofenedex is verheugd dat minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat de eerder ingeslagen weg voortzet. Het Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030 is een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van de Nederlandse logistieke sector.
Gerelateerde nieuwsberichten
Details rond AanZET-subsidie 2025 bekend
18 december 2024
Uitstootvrije truck proberen met subsidie in Noord-Limburg
23 oktober 2024
Subsidieregeling voor laadinfrastructuur bij bedrijven is geopend
26 september 2024
Budgetverhoging Haagse sloopregeling voor vervuilende bestelauto's
16 september 2024
Extra subsidiegeld voor elektrische bestelauto’s (SEBA)
5 augustus 2024
Profiteer van de voucherregeling modal shift in Zuid-Holland
3 augustus 2024
Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens
31 juli 2024
Subsidie mogelijk voor elektrificatie binnenvaartschip
6 mei 2024
Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s gaat morgen open
22 april 2024